Samsung: Spin-off για τα πολλα λεφτα στις οθονες

Κίνηση-ματ φιλοδοξεί να κάνει η Samsung Electronics στην αγορά των panels, με την απόφασή της να ξεχωρίσει το τμήμα κατασκευής των οθονών τεχνολογίας LCD. Πέρα όμως από τα προφανή οφέλη αυτής της κίνησης, η Samsung ίσως έχει ένα ακόμη άσο στο μανίκι της, αφού η νεοσυσταθείσα εταιρεία θα μπορέσει να κυριαρχήσει στην κατηγορία των οθονών AMOLED (Active Matrix Organic Light Emitting Diode), η οποία αποτελεί ό,τι πιο “hot” αυτήν τη στιγμή στην αγορά των high-end smartphones και tablets.

Με βάση την πρόσφατη απόφαση της μητρικής Samsung, δημιουργείται πλέον η εταιρεία Samsung Display, η οποία θα έχει όλο το LCD business της Samsung Electronics. Η επόμενη κίνηση της Samsung Display θα είναι η συγχώνευσή της με την Samsung Mobile Display, του οργανισμού δηλαδή που κατασκευάζει οθόνες για φορητές συσκευές (LCD και AMOLED), και η οποία έχει προκύψει από το joint venture της Samsung Electronics με την Samsung SDI.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας IHS, το τμήμα κατασκευής LCD panels της Samsung είναι το δεύτερο μεγαλύτερο στον κόσμο (λίγο πίσω από αυτό της LG), ενώ ειδικά στην κατηγορία των οθονών AMOLED είναι με διαφορά ο νο1 παίκτης της αγοράς με μερίδιο που προσεγγίζει το 85%.
Έτσι, η συγχώνευση των δύο τμημάτων θα δώσει στη νέα εταιρεία τη δυνατότητα να συνδυάσει την τεχνογνωσία και την εξειδίκευση που διαθέτει σε οθόνες OLED με την επιρροή και την εμπειρία που διαθέτει στον τομέα των LCD. Αυτή η κίνηση κρίνεται εξαιρετικά σημαντική καθώς η τεχνολογία OLED θεωρείται από πολλούς το μέλλον των οθονών, και εάν τα πράγματα είναι όντως έτσι, η Samsung θα αποκτήσει ένα τεράστιο προβάδισμα μέσα στα επόμενα χρόνια σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

Κατά τη διάρκεια της χρονιάς που μας πέρασε, η Samsung κατέλαβε τη δεύτερη θέση στα shipments LCD panels με μερίδιο 22,9%, με την LG να βρίσκεται στην πρώτη θέση με 25,8%. Από την άλλη μεριά, στα displays τεχνολογίας AMOLED, η Samsung κατέλαβε το 85% της αγοράς με την LG να περιορίζεται στο 15%, χωρίς να υπάρχει καν τρίτος παίκτης! Με βάση τις εκτιμήσεις της IHS, οι οθόνες AMOLED θα αυξάνονται με δραματικούς ρυθμούς τα επόμενα χρόνια, περίπου κατά 29% κατά έτος μέχρι και το 2015, δηλαδή περίπου 5 φορές ταχύτερα από τις LCD, ο μέσος ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης των οποίων θα φτάσει το 5,8%.

Η ώρα των AMOLEDs
Συγκρινόμενες με τις κλασικές LCD, οι οθόνες AMOLED προσφέρουν ευρύτερη γωνία θέασης, χαμηλότερους ρυθμούς απόκρισης αλλά και χαμηλότερη κατανάλωση. Παράλληλα, δεν έχουν την ανάγκη οπίσθιου φωτισμού που χρειάζονται οι LCD, γεγονός που δημιουργεί τις προϋποθέσεις, για ακόμη χαμηλότερη κατανάλωση, αλλά -και κυρίως- για λεπτότερες και ελαφρύτερες κατασκευές. Τέλος, οι οθόνες AMOLED είναι συμβατές με τυχόν ευέλικτα υποστρώματα (π.χ. εύκαμπτα), κάτι που έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία εντελώς διαφορετικών συσκευών (form factors), που απλά δεν θα ήταν εφικτές διαφορετικά.
 
Μέχρι στιγμής, οι οθόνες AMOLED χρησιμοποιούνται κατά μεγάλες ποσότητες σε Android κινητά υψηλών προδιαγραφών. ενώ τόσο η Samsung όσο και η LG έχουν παρουσιάσει και τις πρώτες τηλεοράσεις (σε διάσταση 55″) που βασίζονται στην εν λόγω τεχνολογία κατά τη διάρκεια του Consumer Electronics Show τον Ιανουάριο, υπολογίζοντας ότι θα λανσάρουν τα τελικά προϊόντα στην αγορά κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2012.

Όπως θα περίμενε κανείς, το βασικό τους μειονέκτημα είναι το κόστος, το οποίο είναι πολύ υψηλότερο από αυτό των LCDs, ειδικά στην περίπτωση μεγάλων τηλεοράσεων όπως τα πρωτότυπα των 55″ της CES. Ο λόγος είναι ότι τα AMOLED panels κατασκευάζονται σε εργοστάσια 4,5 και 5,5 γενιάς (Gen 4.5 και 5.5), τα οποία μπορούν να παράξουν μόνο ένα ή δύο panels τέτοιας διάστασης σε κάθε υπόστρωμα. Αντίθετα, τα εργοστάσια 8,5 γενιάς στα οποία κατασκευάζονται οι οθόνες LCD μπορούν να παράξουν 6 panels 55″ από ένα μόνο wafer ή υπόστρωμα.
Σε συνδυασμό με τις ακριβότερες πρώτες ύλες, το κόστος των AMOLED οθονών αναμένεται να παραμείνει υψηλό και τα επόμενα χρόνια, αλλά καθώς η παραγωγή και η αποδοχή τους από το καταναλωτικό κοινό θα αυξάνει, το κόστος θα μειώνεται με γοργούς ρυθμούς.
Σε αυτήν την αγορά έχει επενδύσει η Samsung μέσω της Samsung Mobile Display, ετοιμάζοντας ένα εργοστάσιο 8ης γενιάς για το δεύτερο εξάμηνο του επόμενου έτους. Παρά το γεγονός ότι προς το παρόν δεν υπάρχει πρακτικά ανταγωνισμός, τόσο η LG (μέσω της LG Display), όσο και τρίτες εταιρείες όπως η Chi Mei Innolux, η AUO Irico και η Tianma, όλες σχεδιάζουν να εισέλθουν πιο δυναμικά στην αγορά των AMOLEDs. Για παράδειγμα, εντός του 2013, και η LG υπολογίζει να λειτουργήσει εργοστάσιο 8ης γενιάς αφού αυτήν τη στιγμή χρησιμοποιεί ένα 4,5 γενιάς.

Ακόμη μία πιθανή συγχώνευση
Εκτός από τη συγχώνευση με την Samsung Mobile Display, η νέα εταιρεία οθονών της Samsung, δεν αποκλείεται να ενώσει τις δυνάμεις της και με την S-LCD, προκειμένου να βοηθήσει ακόμη περισσότερο την εταιρεία στην αγορά των LCD τηλεοράσεων.
Θυμίζουμε ότι η S-LCD είναι το αποτέλεσμα του joint venture μεταξύ Samsung και Sony το 2004, προκειμένου οι δύο εταιρείες να λειτουργήσουν εργοστάσια 7,5 γενιάς και νεότερα, για την κατασκευή τηλεοράσεων μεγάλων διαστάσεων. Αυτό το joint venture έπαψε να είναι joint στα τέλη του περασμένου έτους, όταν η Sony αποφάσισε να αποχωρήσει μετά από 7 χρόνια από το σχήμα, μην καταφέρνοντας να παρουσιάσει κερδοφορία στον εν λόγω τομέα.
Έτσι, η Samsung είναι ο μοναδικός ιδιοκτήτης των εργοστασίων της S-LCD, σε μία εποχή που οι πωλήσεις τηλεοράσεων έχουν επιβραδυνθεί. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μικρότερη εκμετάλλευση των υποδομών της S-LCD, κάτι που δίνει στην κορεάτικη εταιρεία τη δυνατότητα να δώσει νέα πνοή στο project με την ενσωμάτωση της S-LCD στη Samsung Display.

Με δεδομένο ότι ακόμη και όταν η παραγωγή οθονών αποτελούσε τμήμα της ίδιας της Samsung, υπήρχε η δυνατότητα συνεργασίας με τρίτους (ακόμη και ανταγωνιστές), πολλοί πιστεύουν ότι η ανεξαρτητοποίηση της Samsung Display θα έχει ως αποτέλεσμα την ανάπτυξη νέων προϊόντων, και τη διεύρυνση του πελατολογίου της εταιρείας.
Αυτήν τη στιγμή, η πλειονότητα της παραγωγής LCD panels απορροφάται από την ίδια τη Samsung, αλλά η εταιρεία έχει και άλλους πελάτες όπως η ΗΡ, η Lenovo και φυσικά η Apple.

Αυτό σημαίνει ότι η αυτονόμηση του τμήματος displays, θα μπορέσει να προσελκύσει και άλλους πελάτες, τόσο από την αγορά των mobile συσκευών (smartphones και tablets), όσο και από την αγορά των notebooks, των τηλεοράσεων και των οθονών για υπολογιστές. Κάτι τέτοιο είναι άλλωστε απαραίτητο ώστε η εταιρεία να εκμεταλλευτεί τη δυναμικότητα των εργοστασίων της.

Αναζητώντας το κέρδος
Με δεδομένο ότι τόσο η ίδια η Samsung, όσο και άλλοι κατασκευαστές χάνουν χρήματα από το business της κατασκευής LCD panels, κατά τη διάρκεια των τεσσάρων τελευταίων τριμήνων, η αναδιοργάνωση της παραγωγής είναι μάλλον απαραίτητη προκειμένου το νέο σχήμα να είναι τελικώς κερδοφόρο.

Πριν το 2011, όταν ο πόλεμος τιμών και ο περιορισμός της κατανάλωσης εξαφάνισαν τα περιθώρια κέρδους, το συγκεκριμένο business ήταν κερδοφόρο, κυρίως χάρη στην αύξηση της ζήτησης για τηλεοράσεις LCD. Μάλιστα, το 2010, το τμήμα LCD κατέγραψε το εντυπωσιακό ποσοστό λειτουργικού περιθωρίου κέρδους του 6,7% με συνολικά έσοδα στα 30 δις Γουόν Κορέας. Λόγω των προαναφερθεισών συνθηκών, αυτή η εικόνα άλλαξε άρδην το 2011, με το τμήμα να καταγράφει ζημιές της τάξεως των 750 δις Γουόν.

Τα παραπάνω θα πρέπει να συνυπολογιστούν και με βάση το γεγονός ότι ολοένα και περισσότεροι κατασκευαστές από την Κίνα αρχίζουν να μπαίνουν στην αγορά των οθονών LCD με τη δημιουργία εργοστασίων 8,5 γενιάς. Ο ανταγωνισμός λοιπόν αυξάνει, και τα περιθώρια κέρδους διαρκώς μειώνονται. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, οι προμηθευτές των LCD panels να μεταφέρουν την παραγωγή σε μεγαλύτερα εργοστάσια (6ης και 8,5ης γενιάς), και μάλιστα στοχεύοντας πέρα από τις τηλεοράσεις στην πολύ πιο κερδοφόρα αγορά των smartphones και των tablets.
Υπό αυτό το πρίσμα, μία συγχώνευση μεταξύ των Samsung Display, Samsung Mobile Display και S-LCD θα δημιουργήσει σημαντικές οικονομίες κλίμακος, θα μπορέσει να αυξήσει το utilization των εργοστασίων και τελικά να δημιουργήσει ένα κερδοφόρο business για τη Samsung.

 

Related Posts