Σταθεροποιειται η ελληνικη αγορα καταναλωτικων προϊοντων τεχνολογιας

Σημάδι σταθεροποίησης της αγοράς θα μπορούσε να χαρακτηριστεί το μικρότερο του 1% ποσοστό πτώσης που παρουσίασε η αγορά των καταναλωτικών προϊόντων τεχνολογίας το δ’ τρίμηνο του 2013, η οποία μάλλον κινήθηκε σε επίπεδα καλύτερα από αυτά που ανέμεναν οι εταιρείες του κλάδου.

Σύμφωνα με την έρευνα GfΚ Temax, το δ’ τρίμηνο του 2013, η αξία της αγοράς των καταναλωτικών προϊόντων τεχνολογίας διαμορφώθηκε στα €515 εκατ., σημειώνοντας πτώση μόλις 0,8% σε σχέση με τα €519 εκατ. του δ’ τριμήνου του 2012. Συνολικά, το 2013 η αξία της συγκεκριμένης αγοράς διαμορφώθηκε στα €1,72 δις, με την πτώση να είναι στο -6,6% σε σχέση με το 2012. Οι μεγάλοι “παίκτες” της αγοράς όπως ο Κωτσόβολος και η MediaMarkt έκαναν λόγο τον Δεκέμβριο για εκτιμώμενη συνολική πτώση της τάξεως του 8%, οπότε η χαμηλότερη του αναμενομένου μείωση μάλλον αποτελεί σημάδι αισιοδοξίας ή τουλάχιστον σταθεροποίησης στο χώρο των καταναλωτικών τεχνολογικών προϊόντων.

Ο λόγος που υπήρξε αυτή η εξέλιξη ήταν οι πωλήσεις των προϊόντων πληροφορικής, με τα tablets να εκπλήσσουν τους πάντες, καθώς μόνο τον Δεκέμβριο διετέθησαν 126 χιλιάδες τεμάχια. Σύμφωνα με τα στοιχεία της GfΚ Temax, ο κλάδος των προϊόντων πληροφορικής παρουσίασε στο δ’ τρίμηνο εντυπωσιακή άνοδο της τάξεως του 30,2% κλείνοντας στα €123 εκατ. για το συγκεκριμένο τρίμηνο. Αξιοσημείωτο δε το γεγονός ότι και χωρίς τα tablets, το πρόσημο θα ήταν θετικό! Συνολικά, το 2013 η αύξηση της αξίας των πωλήσεων προϊόντων πληροφορικής ήταν στο +14,1%.

Όσον αφορά τις υπόλοιπες “μεγάλες” κατηγορίες, μόνο αυτή των λευκών συσκευών δείχνει να κινείται ανοδικά. Συγκεκριμένα, η κατηγορία των μεγάλων οικιακών συσκευών παρουσίασε αύξηση 6% στα €94 εκατ., ενώ το -3,9% που ήταν η επίδοση για το σύνολο της χρονιάς ήταν από τις καλύτερες μεταξύ όλων των κατηγοριών.

Η κατηγορία που συνεχίζει να κινείται καθοδικά με διψήφια ποσοστά είναι αυτή των ηλεκτρονικών καταναλωτικών αγαθών (consumer electronics), καθώς οι Έλληνες καταναλωτές έχουν περιορίσει τις αγορές τηλεοράσεων, ενώ παράλληλα έχει πέσει σημαντικά και η μέση τιμή τους. Η συγκεκριμένη κατηγορία το δ’τρίμηνο του 2013 κινήθηκε πτωτικά κατά -16,1%, επίδοση μάλλον καλή αν αναλογιστεί κανείς ότι στο σύνολο της χρονιάς η πτώση ήταν στο -18,7%.

Η μεγαλύτερη κατηγορία παραμένει αυτή των τηλεπικοινωνιακών προϊόντων όπου η αύξηση των πωλήσεων smartphones απλώς περιορίζει τον ρυθμό πτώσης, καθώς οι καταναλωτές προτιμούν συσκευές που είναι “έξυπνες” μεν αλλά κοστίζουν κάτω από €200, δε. Έτσι, η κατηγορία των προϊόντων τηλεπικοινωνιών έκλεισε με -10,1% στο δ’ τρίμηνο του 2013 στα €132 εκατ., και στο -13% στα €456 εκατ. για το σύνολο της χρονιάς.
Δημήτρης Μαλλάς