ΟΤΕ: Επενδυσεις σε δικτυα, ανοικτος σε εξαγορες

Σε 4 άξονες (νέες πηγές εσόδων, διατήρηση ηγετικής θέσης στην τηλεπικοινωνιακή αγορά, συνέχιση του μετασχηματισμού και περαιτέρω βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη) βασίζεται η στρατηγική του ΟΤΕ, όπως ανέφερε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Μιχάλης Τσαμάζ σε ενημερωτική συνάντηση με εκπροσώπους των ελληνικών μέσων ενημέρωσης.

Ένα από τα ατού του ΟΤΕ αυτή την περίοδο είναι η καλή οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκεται πλέον, έχοντας μειώσει σημαντικό τον δανεισμό του, ενώ ταυτόχρονα σε πολύ υψηλά επίπεδα κινούνται τα ταμειακά διαθέσιμα (1,5 δις ευρώ στο τέλος του 2013). Ερωτώμενος αν υπάρχουν πλάνα για την αξιοποίηση αυτής της ρευστότητας, ο κ. Τσαμάζ απάντησε ότι υπάρχουν μεν πλάνα αλλά δεν θέλησε να επεκταθεί αν και άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο για εξαγορές. Πάντως, απέκλεισε -σε επόμενη ερώτηση- την περίπτωση της κυπριακής Cyta ως στόχου εξαγοράς. Υπενθυμίζεται πως η Cyta βρίσκεται σε φάση αποκρατικοποίησης.

Στις νέες πηγές εσόδων που αναζητεί ο ΟΤΕ περιλαμβάνεται πάντως και το κομμάτι των έργων τόσο στο δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Ο όμιλος είναι πολύ ενεργός την τελευταία διετία, ιδιαίτερα στο δημόσιο τομέα, με τον κ. Τσαμάζ να δηλώνει ότι θα συμμετέχουν στο Σύζευξις ΙΙ, συμμετέχει ήδη στο έργο για την αγροτική ευρυζωνικότητα, ενώ γενικότερα σκοπεύει να ενδιαφερθεί για όλα τα έργα.

Για το 2014, ο ΟΤΕ σκοπεύει να προχωρήσει σε περαιτέρω επενδύσεις σε δίκτυα επόμενης γενιάς. Συγκεκριμένα, η εταιρεία σκοπεύει να εγκαταστήσει περίπου 1000 νέες καμπίνες, επεκτείνοντας τη διαθεσιμότητα του VDSL στο 30% των νοικοκυριών, και να αυξήσει περαιτέρω την πληθυσμιακή κάλυψη 4G, στο 70%. Με συνολικές επενδύσεις 1,2 δις ευρώ στην Ελλάδα τα επόμενα 4 χρόνια, κυρίως σε δίκτυα νέας γενιάς σταθερής και κινητής, η εταιρεία φιλοδοξεί να επιτύχει το στόχο της, να μπορεί να παρέχει 50 Mbps τουλάχιστον στο 65% του πληθυσμού και 100 Mbps στο 50% ως το 2020.

Ερώτηση υπήρξε και για το θέμα του δικτύου καταστημάτων και τα πλάνα γι’ αυτό. Ο γενικός εκτελεστικός διευθυντής του ΟΤΕ, Ζαχαρίας Πιπερίδης ανέφερε σχετικά ότι αυτή τη στιγμή ο όμιλος βρίσκεται κοντά στον επιθυμητό αριθμό καταστημάτων. Σημειωτέον, πως υπάρχουν 350 καταστήματα Γερμανός, 125 καταστήματα ΟΤΕ και 18 καταστήματα Cosmote.

Μετονομασία
Ο κ. Τσαμάζ απέκλεισε το ενδεχόμενο να υπάρξει αλλαγή των εμπορικών σημάτων ΟΤΕ και Cosmote, τα οποία είναι ιδιαίτερα ισχυρά, μέσα στην επόμενη πενταετία ακόμη και αν η Deutsche Telekom αποκτήσει επιπλέον 10% στην εταιρεία. Το θέμα προέκυψε δεδομένου ότι υπάρχει σχετική συζήτηση για μετονομασία στη Ρουμανία όσον αφορά τις Romtelecom και Cosmote Romania. Τα διοικητικά συμβούλια των δύο ρουμανικών θυγατρικών έχουν κάνει σχετική πρόταση, αλλά η απόφαση θα ληφθεί από το διοικητικό συμβούλιο του ΟΤΕ στην Αθήνα με τον κ. Τσαμάζ να αναφέρει πάντως ότι η δική του εισήγηση θα είναι θετική.

Ανταγωνισμός
Όσον αφορά το “καυτό” θέμα του ανταγωνισμού, ο κ. Τσαμάζ ανέφερε κατ’ αρχήν ότι η συγκέντρωση των “παικτών” θα είναι θετική εξέλιξη. Ταυτόχρονα, όμως, δεν άφησε την ευκαιρία για να ασκήσει κριτική στους ανταγωνιστές του ΟΤΕ, ιδίως στην κινητή τηλεφωνία, οι οποίοι έχουν επιδοθεί σε έναν “πόλεμο” τιμών που έχει επηρεάσει αρνητικά την πορεία των εσόδων της αγοράς. Είναι χαρακτηριστικό ότι την περίοδο 2007-2013, τα έσοδα από υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας έχουν μειωθεί κατά 54%, ενώ πτώση υπάρχει και στη σταθερή τηλεφωνία. “Ο ανταγωνισμός είναι σε κατάσταση πανικού” υποστήριξε ο κ. Τσαμάζ, ο οποίος ανέφερε ότι η Cosmote έχει ενισχύσει τα μερίδια αγοράς της. Συγκεκριμένα, το 2013 το μερίδιο επί των εσόδων έφθασε σε επίπεδα άνω του 50%. Σε επίπεδο EBITDA έφθασε, κατ’ εκτίμηση, περίπου στο 63% όταν το 2007 ήταν στο 40%.

Σύμφωνα με τον κ. Πιπερίδη, το 2013 τα έσοδα από υπηρεσίες στην κινητή τηλεφωνία μειώθηκαν κατά 18% λόγω κυρίως της πτώσης των τελών τερματισμού, ενώ για το 2014 η εκτίμηση είναι πως η πτώση θα είναι της τάξεως του 10%. Στη σταθερή τηλεφωνία, η εκτίμηση είναι πως η αγορά θα κινηθεί πτωτικά κατά 8% – 8,5% και ένας λόγος είναι ότι η επερχόμενη συγκέντρωση έχει ως αποτέλεσμα οι ανταγωνιστές του ΟΤΕ να επιδιώκουν την ενίσχυση της πελατειακής βάσης προχωρώντας σε επιθετική εμπορική πολιτική.
Δημήτρης Μαλλάς