Oracle: Μεγαλες αλλαγες, μεγαλες ευκαιριες για τον CIO

Κατά τη διάρκεια του Oracle Open World 2014, είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε από κοντά, με τον επικεφαλής της εταιρείας για την περιοχή της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης (CEE – Central Eastern Europe), κ. Michel Clement.

Σύμφωνα με τον κ. Clement, η αγορά βρίσκεται σε μία μεγάλη φάση αλλαγών αφού οι πολλαπλές τεχνολογικές (και όχι μόνο) εξελίξεις, αλλάζουν τα δεδομένα ή όπως το έθεσε το στέλεχος της Oracle “αλλάζουν τα πάντα”.

Οι εξελίξεις στο cloud και στο SaaS για παράδειγμα, έχουν δημιουργήσει μία σημαντική αγορά για λύσεις όπως talent management στο cloud (και στην Ελλάδα, υπάρχουν σημαντικές εγκαταστάσεις όπως αυτή σε εταιρεία εμπορίας energy drinks) αλλά και ολοκληρωμένες (βλ. ενοποιημένες) λύσεις customer experience. Αυτές οι λύσεις, πολλές φορές συναντώνται σε περιοχές ή αγορές που ίσως δεν είναι τόσο προφανείς με μία πρώτη ματιά, όπως για παράδειγμα μία λύση διαχείρισης πελατών σε online gaming εταιρεία με έδρα τη Μάλτα!

Παράλληλα, οι μοντέρνες λύσεις διαχείρισης δεδομένων, αλλά και η έκρηξη των τελευταίων ελέω social media, mobile συσκευών κ.λπ., έχουν οδηγήσει στην ανάγκη για σημαντική αύξηση της απόδοσης και της βελτιστοποίησης των συστημάτων. Όταν, δε, αυτά τα συστήματα είναι διαθέσιμα μέσω cloud (είτε public, είτε private, είτε συνήθως hybrid), η ανάγκη για αύξηση της απόδοσης γίνεται ακόμη πιο επιτακτική. Αυτό είναι το αποτέλεσμα της “δημόσιας” έκθεσης των εφαρμογών, η οποία πλέον θεωρείται δεδομένη για το σύγχρονο τρόπο επιχειρείν.

Επιπλέον, έχει αυξηθεί η ανάγκη για απλοποίηση. Αυτό είναι και το μεγάλο στοίχημα για την αγορά τεχνολογίας, αφού στην πραγματικότητα, τα συστήματα γίνονται ολοένα και πιο πολύπλοκα (εσωτερικά) προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις σύγχρονες προκλήσεις, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει και να φαίνονται ως τέτοια στον τελικό χρήστη. Με άλλα λόγια, η χρήση και η λειτουργία τους θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο απλή, ασχέτως με την πολυπλοκότητα που μπορεί να ενσωματώνουν ώστε να γίνονται όλα αυτά εφικτά.

Στις τάσεις που αλλάζουν τα δεδομένα, ο κ. Clement πρόσθεσε τη ζήτηση για cloud databases, αλλά και τα big data που αποτελούν ήδη πραγματικότητα για τομείς όπως ο τραπεζικός και οι τηλεπικοινωνίες, με τα utilities όπως όλα να δείχνουν, να ακολουθούν σύντομα.

Τι σημαίνουν όλα αυτά; Μα, φυσικά, το ότι πλέον ο ρόλος του CIO αλλάζει! Το να κοιτάει τα operations της εταιρείας με τον κλασικό τρόπο (ή το περίφημο “keeping the lights on” όπως αναφέρεται συχνά στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού) διασφαλίζοντας μία αποδεκτή απόδοση, απλά δεν είναι αρκετό πλέον. Ο νέος CIO θα πρέπει να οδηγεί την αλλαγή και τον μετασχηματισμό της επιχείρησης, να είναι ο καταλύτης για τη δημιουργία νέων εσόδων, και παράλληλα να ευθυγραμμίζει τη λειτουργία όλων των τμημάτων, αφού εν αντιθέσει με τα “κάθετα” ή “αποκομμένα” τμήματα (π.χ. πωλήσεις, HR, marketing κ.λπ.), το τμήμα ΙΤ είναι το μόνο που “βλέπει” όλον τον οργανισμό και τη λειτουργία του έχοντας έναν οριζόντιο ρόλο.

Αυτός ο μετασχηματισμός βέβαια (του οποίου θα πρέπει να ηγείται ο CIO) δεν είναι μία εύκολη υπόθεση, και συνήθως πραγματοποιείται με δύο τρόπους: Είτε έντονα και γρήγορα ώστε τα πράγματα να αλλάξουν ριζικά χωρίς να χάνεται χρόνος, είτε αργά και με μικρά βήματα (άρα και με μικρές προσαρμογές). Συνήθως, ο δεύτερος τρόπος κοστίζει περισσότερο, και όχι μόνο σε χρήματα, αλλά σε χαμένες ευκαιρίες και φυσικά χρόνο – χρόνος που δεν υπάρχει στην άκρως ανταγωνιστική σύγχρονη επιχειρηματική πραγματικότητα.

Αυτήν τη στιγμή, περίπου το 70% του IT budget αναλώνεται στην καθημερινή λειτουργία και όχι στο innovation και στη δημιουργία νέων λύσεων. Τα καλά νέα είναι ότι το εν λόγω budget δεν μειώνεται πλέον, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις, μία καλή αρχή για αλλαγές είναι αυτή της απλοποίησης των διαδικασιών, κάτι που επιτυγχάνεται -μεταξύ άλλων- και με τα engineered systems της Oracle (purpose-built συστήματα) τα οποία δείχνουν να έχουν σημαντική αποδοχή και στην περιοχή μας (πάνω από 150 συστήματα στην περιοχή της CEE).

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι σε τοπικό επίπεδο, ο κ. Clement εξήρε την παρουσία της Oracle Hellas επισημαίνοντας το ότι κατάφερε να βγει πιο δυνατή (και με περισσότερους εργαζόμενους) από την κρίση. Παράλληλα, οι συνεργάτες της εταιρείας είναι όπως πάντα εξαιρετικά σημαντικοί, και θα πρέπει και αυτοί να κάνουν τον δικό τους μετασχηματισμό προκειμένου να εκμεταλλευτούν την εποχή του cloud και του SaaS. Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει ο κ. Clement: “Η ανάγκη για παραμετροποίηση και φυσικά integration εξακολουθεί να υπάρχει στο SaaS. Το ότι βρισκόμαστε στο cloud δεν σημαίνει ότι είμαστε… στο φεγγάρι! Και εκεί ακριβώς είναι που μπαίνουν οι συνεργάτες.”.

Το BizTech.gr χρησιμοποιεί συνδέσεις Vodafone Internet 4Sharing για να σας φέρνει πάντα πρώτο κάθε εξέλιξη.