GfK: Εκτοξευση για tablets και αποκαθηλωση Apple!

Όλη η αγορά μιλάει για τον “Δεκέμβριο των tablets”, έναν μήνα που οι πωλήσεις “περιορίστηκαν” στα 127 χιλιάδες τεμάχια και αύξηση 320%, λόγω έλλειψης προϊόντων! Ναι, στην Ελλάδα της κρίσης, μία αγορά εκτινάχθηκε τόσο έντονα που απλά η ζήτηση ξεπέρασε την προσφορά! Κορυφαίο στέλεχος μας έλεγε ότι “Όσα και αν είχαμε θα τα δίναμε! Όλοι έπεσαν έξω στις προβλέψεις”.

Πίσω από αυτόν τον απίστευτο Δεκέμβριο όμως, κρύβεται η πραγματική ιστορία των tablets, μία ιστορία που θυμίζει ψηφιακό… Ελ Ντοράντο και καταδεικνύει τη σύγχρονη τάξη πραγμάτων. Μία προσεκτική ματιά στα στοιχεία της GfK είναι εξαιρετικά αποκαλυπτική:

* Συνολικά, εντός του προηγούμενου έτους διετέθησαν πάνω από 430.000 tablets, ένα νούμερο που αντιστοιχεί σε αύξηση της τάξεως του 285% σε σχέση με τα 112.000 του 2012 (τα οποία ήταν ήδη αυξημένα κατά 135% σε σχέση με το 2011).

* Παράλληλα όμως, ο τζίρος όχι απλά δεν τετραπλασιάστηκε (όπως τα τεμάχια), αλλά “έμεινε” λίγο πάνω από τα 93 εκατ. Ευρώ, έναντι 46 εκατ. Ευρώ το 2012. Με άλλα λόγια, η μέση τιμή “διαλύθηκε”, και από τα 548 Ευρώ του 2011, έπεσε στα 413 Ευρώ το 2012, και μόλις 217 Ευρώ το 2013.

* Φυσικά, η μείωση της μέσης τιμής ήταν αναμενόμενη, αφού η αγορά σταμάτησε να κυριαρχείται από iPads, και το 48% των tablets κινήθηκαν κάτω από τα 150 Ευρώ! Τι σημαίνει αυτό στην πράξη για την Apple; Ό,τι το μερίδιό της έπεσε από το 43% στο 16%, σε μόλις έναν χρόνο! Προφανώς βέβαια, σε επίπεδο τζίρου το μερίδιό της είναι πολύ μεγαλύτερο (υπερδιπλάσιο).

* Στην πρώτη θέση πέρασε η Samsung διατηρώντας μέσα σε αυτόν τον χαμό το μερίδιό της στο 18%, με τρίτη εταιρεία να αναδεικνύεται η Πλαίσιο Computers με το Turbo-X brand που έφτασε στο 12%.

Βεβαίως, όλα αυτά τα σημάδια είναι κάτι παραπάνω από ενθαρρυντικά για την ελληνική αγορά συνολικά, αλλά δεν θα πρέπει να δημιουργούν και “μέθη” ενθουσιασμού, αφού πολλοί φαίνονται να λησμονούν ότι σε εμπορικό επίπεδο, θα πρέπει να βγαίνουν και κέρδη! Με μονοψήφιο αριθμό Ευρώ κέρδους ανά τεμάχιο στην τελική τιμή πώλησης, κάτι τέτοιο είναι από δύσκολο ή αδιάφορο, έως αδύνατον. Ειδικά σε περιπτώσεις που η υποστήριξη βαρύνει εξ ολοκλήρου μία τοπική υποδομή, κερδισμένος θα είναι μόνο αυτός που έχει μελετήσει προσεκτικά τα κόστη του και γνωρίζει ακριβώς τι του στοιχίζει κάθε επιστροφή ή επιδιόρθωση. Μέσα στον “οίστρο” των πωλήσεων βέβαια, κάτι τέτοιες “λεπτομέρειες” φαίνεται να ξεχνιούνται.

Οι προβλέψεις για το 2014 είναι σαφώς ευοίωνες, με αρκετούς να κάνουν λόγο ακόμη και για 1 εκατ. τεμάχια. Αυτό που βλέπουμε πάντως σαν μία πρώτη τάση, ειδικά μετά τον Δεκέμβριο κατά τον οποίο διετέθησαν κάτι λιγότερο από 80.000 tablets με κόστος κάτω των 150 Ευρώ(!), είναι ότι οι καταναλωτές εκπαιδεύονται και ωριμάζουν πλέον, αντιλαμβανόμενοι τη χρησιμότητα των tablets από τη μία μεριά, και αναγνωρίζοντας τους περιορισμούς των φθηνών μοντέλων από την άλλη. Δεν αποκλείεται λοιπόν μέσα στο 2014 να δούμε μία τάση για αύξηση της μέσης τιμής, και “συγκράτησης” του ρυθμού ανάπτυξης κάτω από το 100% (αν αυτό μπορεί να ονομαστεί “συγκράτηση”). Εδώ θα είμαστε, θα τα παρακολουθούμε όλα από κοντά και θα σας ενημερώνουμε όπως πάντα! Μείνετε συντονισμένοι…