Ε-commerce: Αντικαταβολη και πιστωτικη καρτα προτιμουν οι Ελληνες

Αντικαταβολή και χρήση πιστωτικής κάρτας είναι οι κύριοι “αιμοδότες” του ηλεκτρονικού B-C εμπορίου στη χώρα μας, καθώς όπως αποκάλυψε η έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για τις πληρωμές στο e-commerce, οι Έλληνες καταναλωτές εμπιστεύονται με συντριπτικό ποσοστό τους εν λόγω τρόπους συναλλαγής με τα ηλεκτρονικά καταστήματα.

Ειδικότερα, η έρευνα ανέλυσε περίπου 2300 ηλεκτρονικά καταστήματα που προσφέρουν συγκεκριμένους τρόπους πληρωμών για on-line αγορές. Η μεγάλη αύξηση από το 2012 παρατηρείται (όπως αναμενόταν) στα ποσοστά των ηλεκτρονικών καταστημάτων που προσφέρουν την δυνατότητα “πιστωτική κάρτα” και “Paypal”.

Τα ποσοστά αυτά δεν αντικατοπτρίζουν βέβαια την πραγματική αξία των on-line αγορών, όπου για παράδειγμα η τραπεζική κατάθεση αντιπροσωπεύει πιθανόν λιγότερο από το 5-10% της αξίας συναλλαγών ενώ η αντικαταβολή παραμένει η κορυφαία πληρωμή για φυσικά προϊόντα στην Ελλάδα και αντιπροσωπεύει περίπου τα 2/3 της αξίας των on-line αγορών στην κατηγορία προϊόντων που γίνεται φυσική παράδοση στο σπίτι / γραφείο.

Η έρευνα επίσης κατέγραψε τους τρόπους πληρωμών που χρησιμοποιούν οι Έλληνες on-line καταναλωτές. Στις πρώτες δύο θέσεις συμβαδίζουν πλέον η “αντικαταβολή” με την “πιστωτική κάρτα” και ακολουθούν η “χρεωστική κάρτα” και το “Paypal”. Το υψηλό ποσοστό προτίμησης της αντικαταβολής εξηγείται από τον προβληματισμό των Ελλήνων καταναλωτών για θέματα ασφαλείας (ο πρώτος παράγοντας επιλογής ηλεκτρονικού καταστήματος παραμένει με 23% ο προσφερόμενος ασφαλής τρόπος πληρωμής μέσω γνωστού φορέα). Η ανησυχία αυτή σχετίζεται με την έλλειψη εμπειρίας για αγορές από απόσταση αλλά και την γενικότερη καχυποψία που χαρακτηρίζει τον Έλληνα καταναλωτή.

Η έρευνα ανέδειξε και μερικά ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά των επί μέρους ομάδων που χρησιμοποιούν πολύ συχνά συγκεκριμένους τρόπους πληρωμών:

• Οι συχνοί χρήστες του Paypal έχουν υψηλά ποσοστά πρόσβασης στο Internet μέσω κινητού τηλεφώνου και “tablet”.
• Το χαμηλότερο “αντιλαμβανόμενο ρίσκο” για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές έχουν οι συχνοί χρήστες της “πιστωτικής κάρτας” και το υψηλότερο αυτοί που πληρώνουν με αντικαταβολή.
• Οι συχνοί χρήστες του Paypal αγοράζουν συνήθως από το εξωτερικό αφού μόνο το 31% πραγματοποιούν πάνω από το 60% των αγορών τους σε ελληνικά sites.
• Οι πρώτοι και έμπειροι on-line αγοραστές στην Ελλάδα (πριν το 2007) χρησιμοποιούν κυρίως την πιστωτική κάρτα και paypal.
• Η χρήση της χρεωστικής κάρτας και της αντικαταβολής χρησιμοποιείται αρκετά από τους νέους on-line αγοραστές (αυτοί που ξεκίνησαν αγορές το 2012-13).

Η έρευνα καταγράφει επίσης ότι οι on-line αγοραστές (υπολογίζονται γύρω στα 2,5 εκατ.) αναδεικνύονται σε ένα ιδιαίτερα δυναμικό και ενδιαφέρον κοινό για τις ελληνικές τράπεζες αφού η συντριπτική τους πλειοψηφία (75%) χρησιμοποιεί e-banking υπηρεσίες (από το 66% το 2011). Επίσης μεγάλη είναι η σημασία του e-banking για τους on-line καταναλωτές, αφού για το 50% είναι πιθανός λόγος επιλογής τράπεζας και στοιχείο αξιολόγησης της υψηλής αξιοπιστίας της. Επίσης αξιολογούν πολύ υψηλά τις on-line τραπεζικές συναλλαγές σε σχέση με τις συναλλαγές στο φυσικό κατάστημα.