COVID-19: Σανιδα σωτηριας τα ψηφιακα καναλια για τις ΜμΕ

Οι μικρές επιχειρήσεις αποτελούν τους αφανείς ήρωες της οικονομίας. Από καφετέριες, βιβλιοπωλεία και εστιατόρια έως υδραυλικούς, οργανωτές γάμων και γραφίστες, οι μικρές επιχειρήσεις δημιουργούν θέσεις εργασίας και ανάπτυξη σε κάθε χώρα, συμβάλλοντας στη μείωση της φτώχειας και της εισοδηματικής ανισότητας. Πρόσφατα, ωστόσο, αντιμετώπισαν την πιο σημαντική πρόκληση της λειτουργίας τους. Η πανδημία COVID-19 δεν αποτελεί μόνο μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης για τη δημόσια υγεία, αλλά και μια οικονομική κρίση που πλήττει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις εξαιρετικά σκληρά.

Ωστόσο, όπως έδειξε η Παγκόσμια Έκθεση για τις ΜμΕ που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Facebook, την Παγκόσμια Τράπεζα και τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), τα ψηφιακά κανάλια αποτέλεσαν μια σανίδα σωτηρίας. Πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, φαίνεται να επιδιώκουν να αυξήσουν τις διαδικτυακές πωλήσεις ως απάντηση στο κλείσιμο των καταστημάτων τους. Σε 49 από οι 54 χώρες του δείγματος, τουλάχιστον το ένα τρίτο των ΜμΕ δήλωσαν ότι τουλάχιστον το 25% των πωλήσεών τους προήρθε από ψηφιακά κανάλια. Σε 15 από τις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα, περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις πραγματοποίησαν τουλάχιστον το 25% των πωλήσεών τους online. Σε ορισμένες χώρες το ποσοστό αυτή ήταν πολύ μεγαλύτερο με τη Σιγκαπούρη να φτάνει το 62%, ο Καναδάς 64%, η Ιρλανδία 65% και η Ρωσία 65%. 

Από όλους τους κλάδους, ο κατασκευαστικός τομέας είχε το χαμηλότερο ποσοστό online πωλήσεων με το 27% των επιχειρήσεων να δηλώνει ότι πέτυχε τουλάχιστον το 25% των πωλήσεων από ψηφιακά κανάλια, ενώ το τομέας των επικοινωνιών και της πληροφορικής παρουσίασε το υψηλότερο ποσοστό της τάξης του 60%.

Πώς επηρεάστηκαν οι Ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις

Πηγή: Facebook

Λουκέτα και μειώσεις προσωπικού

Περισσότερο από το ένα τέταρτο των επιχειρήσεων που έλαβαν μέρος στην έρευνα ανέφεραν ότι έκλεισαν φέτος την περίοδο μεταξύ Ιανουαρίου και Μαΐου, με το ποσοστό αυτό να ξεπερνά το 50% σε ορισμένες χώρες. Το ένα τρίτο αυτών που βρίσκονται σήμερα σε λειτουργία ανέφεραν ότι μείωσαν το εργατικό δυναμικό τους, ένα ανησυχητικό σημάδι ότι αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει μια μακρoχρόνια  κρίση στην απασχόληση. Και σχεδόν τα δύο τρίτα των επιχειρήσεων που βρίσκονται σε λειτουργία ανέφεραν ότι οι πωλήσεις μειώθηκαν σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι – σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα σημαντικά. Στην Ελλάδα το 69% των ΜμΕ αναφέρουν ότι οι πωλήσεις τους φέτος είναι χαμηλότερες από πέρυσι.

Στην έρευνα αποτυπώνεται ξεκάθαρα ότι ο τουρισμός και η φιλοξενία ένιωσαν το βάρος των περιορισμών που σχετίζονται με την πανδημία περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο κλάδο, με περίπου τις μισές επιχειρήσεις να αναφέρουν ότι είχαν κλείσει. Οι μικρότερες επιχειρήσεις του κλάδου, αυτές που ανήκουν και λειτουργούν από ένα άτομο, έκλεισαν με μεγαλύτερο ρυθμό από άλλες.

Άλλο σημαντικό πόρισμα της έρευνας είναι η έντονη ανισότητα μεταξύ των φύλων. Οι επιχειρήσεις που ανήκουν σε γυναίκες έχουν 7% περισσότερες πιθανότητες να κλείσουν σε σύγκριση με αυτές που ανήκουν σε άνδρες και είναι πολύ πιο πιθανό να εντάσσονται στους τομείς που επηρεάζονται περισσότερο από περιορισμούς στις επιχειρήσεις. Στην πραγματικότητα, όσο πιο αυστηροί είναι οι περιορισμοί, τόσο περισσότερες επιχειρήσεις υπό γυναικεία διεύθυνση κλείνουν τις πόρτες τους, σε σύγκριση με εκείνες υπό ανδρική διεύθυνση.

Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις διαφέρουν από τις μεγαλύτερες σε πολλούς τομείς. Ενώ οι μικρότερες επιχειρήσεις μπορεί να είναι πιο ευέλικτες και ταχύτερες στην προσαρμογή από τους  μεγάλους οργανισμούς, από την άλλη βασίζονται σε μεγαλύτερο βαθμό στα τρέχοντα έσοδα και στα παρακρατούμενα κέρδη για να χρηματοδοτήσουν την ανάπτυξή τους και να καλύψουν τις δαπάνες τους. Η πρόσβαση σε χρηματοδότηση τείνει επίσης να είναι πιο περιορισμένη λόγω των χαμηλότερων περιουσιακών στοιχείων και του αυξημένου ρίσκου σε σχέση με τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις. Ως αποτέλεσμα, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν συνήθως λιγότερους πόρους για να επανέλθουν σε περιόδους οικονομικής ύφεσης.

Από την άλλη, υπάρχει και μια νότα αισιοδοξίας στον ορίζοντα, καθώς οι επιχειρηματίες αποδεικνύονται δυναμικοί κι ευέλικτοι άνθρωποι και η έκθεση αναδεικνύει ότι πολλοί παραμένουν αισιόδοξοι για το μέλλον – το 42% των Ελλήνων επιχειρηματιών δηλώνει ότι ατενίζουν το μέλλον με αισιοδοξία.

Η πορεία προς την ανάκαμψη είναι αβέβαιη και πολλοί μπορεί να χρειάζονται υποστήριξη από κυβερνήσεις ή άλλα θεσμικά όργανα για να επιστρέψουν στον δρόμο τους.

Η συγκεκριμένη μελέτη «Global State of Small Business» αποτελεί την πρώτη μιας σειράς εκθέσεων που έχει στόχο να επισημάνει την κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο. Στην έρευνα πήραν μέρος πάνω από 30.000 ηγέτες μικρών επιχειρήσεων από περισσότερες από 50 χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας.