Η σημασια της καινοτομιας στην επιχειρηση

«Είναι η καινοτομία που κάνει τη διαφορά», θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς σχετικά με την οικονομία και τον ρόλο της στα επιχειρηματικά αποτελέσματα. Κατ’ αντίστοιχο τρόπο η καινοτομία είναι ο πιο κρίσιμος παράγοντας που καθορίζει τα αποτελέσματα του σύγχρονου επιχειρείν. H καινοτομία υπήρξε ανέκαθεν κινητήριος μοχλός ανάπτυξης των επιχειρήσεων. Άλλωστε κάθε επιχείρηση, ανεξαρτήτως μεγέθους και αγοράς στην οποία δραστηριοποιείται, εδραιώνεται μόνο όταν προσφέρει ένα νέο ή καλύτερο προϊόν σε σύγκριση με εκείνα των ανταγωνιστών της. Με άλλα λόγια ένα προϊόν που φέρνει νέα τομή στην αγορά και αποκτά αμέσως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

 

Παγκόσμιος ανταγωνισμός, παγκόσμια ευκαιρία

Γιάννης Βελέντζας

Γιάννης Βελέντζας, Business Development Manager @ACTIVE Computer Systems S.A.

Το σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον διαφέρει ριζικά από εκείνο του παρελθόντος, καθιστώντας την καινοτομία πιο σημαντική από ποτέ. Καταρχήν, στο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον στο οποίο καλούνται να δραστηριοποιηθούν οι επιχειρήσεις, ο ανταγωνισμός που αντιμετωπίζουν είναι πρωτόγνωρος. Καμία επιχείρηση, κανενός τομέα, σε καμία χώρα δεν «παίζει μπάλα μόνη της». Προκειμένου, λοιπόν, να σταθεί όρθια απέναντι στον ανταγωνισμό πρέπει συνεχώς να επανεφευρίσκει τον εαυτό της, παρουσιάζοντας συνεχώς καλύτερα και νεότερα προϊόντα, αλλά και επιχειρηματικές πρακτικές.

 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, είναι η HP, ένας παγκόσμιος κολοσσός της τεχνολογίας η οποία πρόσφατα με το σύνθημα «Keep reinventing» θέλησε να σηματοδοτήσει τη δέσμευσή της στην καινοτομία και την επιμονή στο invention, επιτυγχάνοντας καλύτερα προϊόντα και υπηρεσίες για τους πελάτες της. Αν, λοιπόν, μια εταιρεία με το μέγεθος και την ιστορία της HP αισθάνεται την ανάγκη να καινοτομήσει, πόσω μάλλον όλοι οι υπόλοιποι.

 

Ο έντονος ανταγωνισμός έχει φέρει με τη σειρά του σημαντική μείωση του κύκλου ζωής  προϊόντων και υπηρεσιών. Οι επιχειρήσεις, στην αγωνιώδη προσπάθεια να παραμείνουν relevant στις συνειδήσεις και κυρίως στις προτιμήσεις των καταναλωτών, παρουσιάζουν ανανεωμένα προϊόντα με ρυθμό πολυβόλου. Κάθε καινούριο προϊόν, όμως, είναι… προϊόν καινοτομίας. Οπότε όποιος καινοτομεί ταχύτερα, διατηρεί το συγκριτικό πλεονέκτημα στην αγορά, στην οποία δραστηριοποιείται.

 

Η αναγκαιότητα συνεχούς καινοτομίας εκ μέρους των επιχειρήσεων προκύπτει και από τον φρενήρη ρυθμό ανάπτυξης και διάδοσης νέων τεχνολογιών. Πράγματι, η εξέλιξη της τεχνολογίας τα τελευταία 20 χρόνια δεν έχει προηγούμενο στην ανθρώπινη ιστορία. Ο ρυθμός αυτός συμπαρασύρει μαζί του παγιωμένες καταναλωτικές αντιλήψεις και υποχρεώνει τις επιχειρήσεις όχι μόνο να ανανεώνουν την προϊοντική τους γκάμα, αλλά να εφευρίσκουν παντελώς νέα προϊόντα.

 

Στην πραγματικότητα οι επιχειρήσεις δεν καλούνται απλώς να καλύψουν τις ανάγκες των καταναλωτών αλλά να δημιουργήσουν νέες, προκειμένου να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους. Καινοτομία και πάλι, δηλαδή.

 

Τα παραπάνω αφορούν ανεξαιρέτως όλες τις επιχειρήσεις, χωρίς στεγανά όσον αφορά το μέγεθος ή το business τους. Έτσι, η καινοτομία είναι παράγοντας κλειδί για την αύξηση εσόδων και κερδών μιας επιχείρησης και κατ’ επέκταση την επιβίωσή της, σε μια εποχή όπου τα πάντα αλλάζουν εν ριπή οφθαλμού.