Οταν η Microsoft μαθαινει (πολυ) γρηγορα…

Microsoft-ικοί όλου του κόσμου ενωθείτε! Έφτασε η ώρα της μεγάλης… ‘‘εκδίκησης’’! Για πρώτη φορά (η αλήθεια είναι ότι είχαμε πάρει μια γεύση με το πρώτο Surface) ένα προϊόν Microsoft είναι πιο… ‘‘cool’’ από αυτά της Apple (και της Samsung για να μην ξεχνιόμαστε). Για να μην παρεξηγηθώ, δεν ισχυρίζομαι ότι το νέο Surface θα είναι ντε και καλά φοβερή επιτυχία (που πιθανότατα θα είναι), αλλά το cool factor που διαθέτει είναι εξαιρετικό, και τουλάχιστον μέχρι αυτήν τη στιγμή, απλά αξεπέραστο.

Το Surface Pro 3 είναι μία συσκευή που την… ποθείς από την πρώτη στιγμή (κάπως πρέπει να βρω και εγώ ένα… υποκατάστατο), και παρά το γεγονός ότι αυτήν τη φορά δεν είχα στηθεί σε μία ουρά έξω από το Microsoft Store της Νέας Υόρκης για να το αγγίξω πρώτος, κάνω ήδη σχέδια για το πώς θα… αποφύγω (sic) τελωνεία και άλλα συμπαραμαρτούντα, ώστε να βρεθώ με έναν πραγματικά mobile και παράλληλα πλήρη, υπολογιστή.

Πέρα, όμως, από την ίδια τη συσκευή (δεν είμαι βέβαιος και πώς θα πρέπει να χαρακτηρίσω αυτό το tablet/ ultrabook, ίσως tablook;), το σημείο στο οποίο θα ήθελα να σταθώ, είναι το γεγονός ότι η Microsoft φαίνεται, πλέον, να μαθαίνει και μάλιστα πολύ γρήγορα. Τα μηνύματα της αγοράς (ασχέτως που κάποια ήταν προφανή και θα έπρεπε να μην τα είχε καν δεχθεί εξ αρχής), λαμβάνονται υπόψιν, και οι νέες γενιές hardware και software βγαίνουν αφενός πολύ βελτιωμένες, αφετέρου πολύ γρήγορα. Οι κύκλοι προετοιμασίας των προϊόντων έχουν μειωθεί, ενώ πολύ πιο γρήγορες είναι πλέον και οι αποφάσεις σε στρατηγικό επίπεδο: Δείτε για παράδειγμα την απόφαση δωρεάν διάθεσης των Windows Phone ή το πόσο γρήγορα άλλαξε το offering στο Windows Azure προκειμένου να χτυπηθεί (ανηλεώς I might add) η Amazon και η Google.

Όλα δείχνουν ότι η Microsoft έχει πάρει το μάθημά της και έχει αφήσει πίσω της την εποχή του ‘‘θα δούμε τι και πότε θα αλλάξουμε’’, αντιδρώντας πολύ περισσότερο σαν μία εταιρεία της Internet εποχής και πολύ λιγότερο ως ένας δεινόσαυρος της εποχής του client-server. Αυτό είναι από μόνο του αξιοθαύμαστο, αφού δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτός ο… δεινόσαυρος εξακολουθεί να αντιστοιχεί στο μεγαλύτερο τμήμα των εσόδων της εταιρείας. Όσο και αν προάγουμε το cloud και το mobility και όλα τα συναφή, η μαύρη αλήθεια είναι ότι οι άδειες στον client συντηρούν (και μεγαλώνουν) τη βασίλισσα του Ρέντμοντ. Επομένως, το να στοιχηματίζει ευθέως έξω από το ‘‘comfort zone’’ της, είναι πολύ δύσκολο, ακόμη και αν είναι επιτακτικό (κατ’ εμέ, και όχι μόνο).

Αφήνοντας πίσω το συγκεκριμένο σχόλιο, θα ήθελα να σταθώ λίγο και στην ίδια την… ‘‘ταμπακέρα’’, το καθ’ όλα καταπληκτικό νέο Surface. Ο λόγος, δεν είναι ότι το Surface Pro 3 είναι ένα θαύμα της μηχανικής και του industrial design, ή ότι, όπως αποκάλυψε η Microsoft, σχεδιάζονταν επί 3 χρόνια! Ο λόγος είναι ότι τέτοιου είδους προϊόντα στηρίζουν έμπρακτα και πειστικά, το όραμα της ‘‘μίας Microsoft’’ που θα αποτελεί έναν οργανισμό ‘‘devices and services’’. Το ‘‘services’’ (εκεί είναι και το software, μην ξεχνιέστε) είναι εύκολο. Το ‘‘devices’’ καθόλου… Με την παρουσίαση του νέου Surface (εννοείται και την εξαγορά της Nokia), η εταιρεία φαίνεται να βρίσκει πλέον τον δρόμο της, αλλά και τη θέση της στην αγορά, ενώ όπως έχω γράψει και παλαιότερα, θεωρώ πως πρέπει να βγάλει ακόμη περισσότερα Microsoft-branded προϊόντα, εάν θέλει να κάνει τη διαφορά. Σε τελική ανάλυση, όλοι οι ‘‘συνεργάτες’’ της στον εν λόγω τομέα, δεν χρειάστηκαν δεύτερη σκέψη για να στραφούν σε εναλλακτικές λύσεις…

Φυσικά, δεν μπορώ να πω με σιγουριά το πόσο μεγάλη ή μη επιτυχία θα είναι το νέο δημιούργημα της Microsoft (η προτέρα εμπειρία των αρχικών Surface δεν είναι και πολύ ελπιδοφόρα), αλλά αυτό που μπορώ σίγουρα να πω είναι το ότι, αφενός αξίζει την επιτυχία, αφετέρου, για πρώτη φορά, φέρνει πραγματικά κοντά τους κόσμους των laptops και των tablets. Δεν θεωρώ ότι αυτοί οι δύο κόσμοι μπορούν να ενοποιηθούν απολύτως, οπότε πάντοτε θα υπάρχει μεγάλη μερίδα ανθρώπων που θα διαθέτει και τις δύο συσκευές, αλλά σίγουρα, η καλύτερη προσέγγιση μέχρι σήμερα είναι αυτή του νέου Surface Pro 3.