Μπροστα σε μια lean and mean Microsoft

Δεν έχουν περάσει πολλές µέρες από την ανακοίνωση της Microsoft για τη σηµαντική µείωση του προσωπικού της που επέρχεται, σε µεγάλο βαθµό, λόγω της εξαγοράς τους τµήµατος συσκευών της Microsoft, γεγονός που καλύφτηκε σε πολύ µεγάλο βαθµό µονοσήµαντα από τον Τύπο. Χωρίς, βέβαια, να θεωρεί κάποιος ότι είναι ευτυχές γεγονός η απώλεια θέσεων εργασίας (εκτός ίσως των οικονοµικών αναλυτών) δεν παύει να είναι αυτό ακριβώς. Ένα γεγονός. Όταν γίνεται µια εξαγορά -και µάλιστα τέτοιου βεληνεκούς- είναι δεδοµένο ότι θα υπάρξει ένα consolidation θέσεων εργασίας.

Η αντίδραση της αγοράς ήταν αναµενόµενη. Η µετοχής της Microsoft έφτασε στην υψηλότερη τιµή της σε βάθος ενός έτους. Παρά το γεγονός ότι η αντίδραση της αγοράς οφειλόταν στις περικοπές, πιστεύω ότι θα ήταν ακόµη καλύτερη αν είχε δοθεί σηµασία στην ενδυνάµωση της στρατηγικής της εταιρείας στο µέλλον.

Η πιο σηµαντική παράγραφος στο email που έστειλε ο Nadella στο προσωπικό της Microsoft αφορούσε στη στρατηγική ευθυγράµµιση. Με αυτό τον τρόπο, η εταιρεία αναζητά τον τρόπο βέλτιστης διανοµής των πόρων της για την υλοποίηση της στρατηγικής της.

Πιο συγκεκριµένα, ο Satya Nadella ανέφερε: “Το πρώτο βήµα για τη δηµιουργία του σωστού οργανισµού είναι να επαναπροσδιορίσουµε το προσωπικό µας. Έχοντας αυτό ως πρώτο στο µυαλό µας, θα µειώσουµε το µέγεθος του προσωπικού κατά 18.000 µέσα στο επόµενο έτος. Συνολικά, η δηµιουργία συνεργιών και η στρατηγική ευθυγράµµιση µε τη Nokia Devices and Services, θα επιφέρει την απώλεια 12.500 θέσεων από αυτό τον τοµέα”.

Με άλλα λόγια, ο κ. Nadella εννοεί ότι το κοµµάτι Devices & Services δεν αποτελεί προτεραιότητα της εταιρείας όσον αφορά στη διανοµή των πόρων της. O CEO της Microsoft ανέφερε, επίσης, ότι θα προστεθούν νέες θέσεις εργασίας σε άλλους στρατηγικούς τοµείς, κάτι που αποτελεί δείκτη ότι η εταιρεία θα εστιάσει σε άλλους τοµείς. Αυτό αποτελεί µια αρκετά µεγάλη αποµάκρυνση από τη στρατηγική του προηγούµενου CEO της εταιρείας, Steve Ballmer, που έδινε έµφαση στις συσκευές και στις υπηρεσίες.
Ένας από τους τοµείς που αναµένεται να πρωταγωνιστήσουν στη νέα εποχή της Microsoft είναι σίγουρα το τµήµα Cloud Services. Είναι σχεδόν σίγουρο ότι το συγκεκριµένο τµήµα θα υποστηρίξει σηµαντικά την ανάπτυξη εσόδων και την κερδοφορία της εταιρείας στο µέλλον. Αυτή τη στιγµή, το cloud offering της εταιρείας είναι το πιο πλήρες της αγοράς, µε µόνο αντίπαλο την Amazon, η οποία όµως σύντοµα αναµένεται να αρχίσει να δυσκολεύεται να ακολουθήσει.

Η µεταστροφή αυτή στη στρατηγική της εταιρείας τής δίνει τη δυνατότητα να επενδύσει ακόµη περισσότερο στις υπηρεσίες cloud, αλλά και στο licensing business. Το πρώτο σηµαντικό βήµα προς αυτό το στόχο πραγµατοποιήθηκε από την εταιρεία µε την ανάπτυξη και παρουσίαση του Office 365 για το iPad της Apple. Είναι µια ξεκάθαρη προσπάθεια της Microsoft να αυξήσει τα έσοδά της και το κέρδος της από το τµήµα Cloud Services and Licensing.

Και τι θα γίνει µε τις συσκευές;

Μπορεί η απώλεια των θέσεων εργασίας να δίνει την εντύπωση ότι η Microsoft εγκαταλείπει αυτό το κοµµάτι, αλλά στην πραγµατικότητα τίποτα τέτοιο δεν συµβαίνει. Η προσέγγιση που ακολουθεί η εταιρεία δείχνει να είναι η σωστή, τουλάχιστον κατά την προσωπική µου άποψη, που δεν µπόρεσα να καταλάβω για ποιο λόγο η εταιρεία παρουσίασε ένα κινητό Android (έστω και χωρίς τα στοιχεία της Google). Όλα όσα ακούστηκαν για εξοικείωση των χρηστών µε τις υπηρεσίες της Microsoft, αλλά και για τη δυνατότητα να κατεβεί σε πιο entry-level σηµεία της αγοράς λόγω κόστους, µου φάνηκαν παράταιρα. Ο λόγος ήταν ότι τα Windows Phone είναι ένα λειτουργικό βελτιστοποιηµένο να τρέχει σε κινητά µε εξαιρετικά χαµηλό κόστος, όπως για παράδειγµα το Lumia 520, παρέχοντας µια σαφώς ανώτερη εµπειρία από οποιοδήποτε αντίστοιχο Android κινητό. Η εταιρεία, λοιπόν, εστιάζει στη σειρά Lumia όσον αφορά τις ανεπτυγµένες αγορές και θα µεταφέρει και τις entry-level συσκευές της στα Windows Phone. Αποτέλεσµα αυτής της αλλαγής είναι η ένταση της προσπάθειας της εταιρείας να κερδίσει επιπλέον µερίδιο για το λειτουργικό της και να βελτιώσει το συνολικό περιθώριο κέρδους του αντίστοιχου business.

Σε γενικές γραµµές, βρισκόµαστε µπροστά σε µια πραγµατικά µεγάλη αλλαγή που θα δηµιουργήσει µια σαφώς πιο επιθετική εταιρεία, την οποία περιµένουµε εδώ και πολύ καιρό.