Μειωση πωλησεων προβλεπει το 81% των επιχειρησεων

H εξάπλωση του κορωνοϊού αποτελεί μια πραγματικότητα που οι οικονομίες δεν είναι δυνατόν να αγνοήσουν. Αρκετοί κλάδοι της αγοράς έχουν ήδη διαπιστώσει τον αντίκτυπό της στη λειτουργία, τις πωλήσεις και την κερδοφορία, ενώ συγκεκριμένες βιομηχανίες (όπως ο τουρισμός) πλήττονται βαριά. Ο κλάδος των μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι τομέας που έχει επηρεαστεί με πολλούς τρόπους, συμπεριλαμβανομένων του κόστους των υπηρεσιών, της αυξημένης ζήτησης, του ανεφοδιασμού, αλλά και της υγείας και ασφάλειας του προσωπικού.

 

Αρνητική επίδραση της τρέχουσας πανδημίας σε κρίσιμους δείκτες, όπως οι πωλήσεις, η κερδοφορία αλλά και το ηθικό των εργαζομένων προβλέπουν οι ελληνικές επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έρευνα, ενώ η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων δηλώνει πως έχει ήδη επηρεαστεί από την εξάπλωση του κορωνοϊού. Ωστόσο, μόλις το 33% των επιχειρήσεων προγραμματίζει αναστολή των επενδύσεων, ενώ 2 στους 3 οργανισμούς θα προχωρήσουν σε επενδύσεις, κυρίως στον τομέα της τεχνολογίας.

Αυτό έδειξαν τα αποτελέσματα της έρευνας «Βαρόμετρο Αγοράς – COVID-19 και Εφοδιαστική Αλυσίδα» που διεξήχθη την περίοδο 28 Μαρτίου – 3 Απριλίου 2020 από την Optimum.

 

Βασικά συμπεράσματα

●  98% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι η επιχείρηση έχει επηρεαστεί από την πανδημία, με το 91% να απαντά ότι επηρεάστηκε πολύ ή αρκετά.

●  43% δηλώνει ότι το εργατικό δυναμικό έχει μειωθεί στον οργανισμό τους, ενώ 59% πιστεύει πως το ανθρώπινο δυναμικό θα μειωθεί στο μέλλον.

●  65% παρατήρησε αύξηση στη χρήση της τεχνολογίας στην επιχείρηση.

●  Σε σχέση με έκτακτα μέτρα που έχουν λάβει οι επιχειρήσεις, το 78% έχει υιοθετήσει εργασία εξ’ αποστάσεως και 73% έχει προβεί σε αναθεώρηση των διαδικασιών. Το 37% είδε μείωση του ανθρώπινου δυναμικού στην αποθήκη και τη διανομή. Επιπροσθέτως, το 26% έχει προβεί σε αύξηση του αυτοματισμού στην αποθήκη και ένας στους τέσσερις (25%) σε εκπαίδευση του προσωπικού.

●  67% των επιχειρήσεων προγραμματίζει αύξηση των επενδύσεων, κυρίως στον τομέα της τεχνολογίας.

 

Πόσο έχει επηρεαστεί η λειτουργία του οργανισμού σας, στο σύνολό του, από την τρέχουσα πανδημία;

 

Πόσο έχει επηρεαστεί η λειτουργία της Αποθήκης και Εφοδιαστικής Αλυσίδας στον οργανισμό σας από την τρέχουσα πανδημία;

Πρώτα δείγματα κάμψης

Η επίδραση της πανδημίας στους οργανισμούς έχει αρχίσει να διαφαίνεται, με έντονα σημάδια κάμψης στην οικονομική απόδοση. Στην ερώτηση «Σε ποιο από τα παρακάτω έχετε δει διαφορά, λόγω της τρέχουσας πανδημίας», το 69% απαντά ότι έχουν μειωθεί οι πωλήσεις, 65% ότι έχουν μειωθεί οι παραγγελίες, ενώ σχεδόν ένας στους δύο ερωτηθέντες (49%) είδε και μείωση της κερδοφορίας. Η επίδραση στο ανθρώπινο δυναμικό είναι αντιστοίχως υψηλή, με το 65% να δηλώνει ότι το ηθικό των εργαζομένων έχει καμφθεί, και το 43% να δηλώνει ότι το εργατικό δυναμικό έχει μειωθεί στον οργανισμό τους, ως αποτέλεσμα της τρέχουσας κατάστασης. Σε σχέση με άλλους δείκτες, το 17% παρατηρεί μείωση στην ικανοποίηση των πελατών, και 65% σημειώνει αύξηση στη χρήση της τεχνολογίας.

Το 1% των ερωτηθέντων δεν έχει δει καμία διαφορά στους συγκεκριμένους συγκεκριμένους δείκτες λόγω της πανδημίας.

 

«Η επίδραση στους οργανισμούς διαφοροποιείται κατά πολύ ανάλογα με τον κλάδο της αγοράς», σχολιάζει ο διευθύνων σύμβουλος της Optimum, Απόστολος Θεοδωρόπουλος. «Επιχειρήσεις σε κλάδους όπως οι Μεταποίηση, Πληροφορική / Τηλεπικοινωνίες και Εισαγωγές / Εξαγωγές δηλώνουν μεγαλύτερη κάμψη σε πωλήσεις και κερδοφορία. Ωστόσο επιχειρήσεις στους κλάδους του Φαρμάκου και Logistics/3PL μιλούν για αύξηση των παραγγελιών, αύξηση των πωλήσεων και αύξηση του φόρτου εργασίας. Ο κλάδος των Τροφίμων και Ποτών είναι μοιρασμένος, με επιχειρήσεις να μιλούν εξίσου για αύξηση και μείωση των παραγγελιών και πωλήσεων. Αξιοσημείωτο είναι πως η πλειονότητα των ερωτηθέντων, ανεξαρτήτως κλάδου και τάσης πωλήσεων, συμφωνεί πως το ηθικό των εργαζομένων έχει καμφθεί, αλλά και πως η χρήση τεχνολογίας έχει αυξηθεί. Η απόφαση των οργανισμών να καταφύγουν στην τεχνολογία για τη διαχείριση της κατάστασης – είτε πρόκειται για τη λήψη επιχειρησιακών αποφάσεων, είτε για την αντιμετώπιση της πτώσης των παραγγελιών, ή για τη διαχείριση αυξημένου φόρτου εργασίας-, είναι αισιόδοξη ένδειξη για την ωριμότητα των επιχειρήσεων και την ικανότητά τους να ανταπεξέλθουν την παρούσα κρίση».

 

Άμεση ανταπόκριση

Η ανταπόκριση των επιχειρήσεων στην αναδυόμενη κρίση ήταν γρήγορη. Στην ερώτηση «Σε ποια από τα παρακάτω ειδικά μέτρα έχετε προβεί στον οργανισμό σας λόγω της τρέχουσας κατάστασης», μόλις το 5% δηλώνει πως δεν έχει λάβει κανένα ειδικό μέτρο.

Αντίθετα, το 78% έχει υιοθετήσει εργασία εξ αποστάσεως και 73% έχει προβεί σε αναθεώρηση των διαδικασιών. Σχεδόν ένας στους τρεις ερωτηθέντες (37%) είδε μείωση του ανθρώπινου δυναμικού στην Αποθήκη και τη Διανομή. Επιπροσθέτως, το 26% έχει προβεί σε αύξηση Τεχνολογιών Πληροφορικής και ένας στους τέσσερις (25%) σε εκπαίδευση του προσωπικού. Άλλα μέτρα που δηλώνουν οι επιχειρήσεις ότι έχουν λάβει περιλαμβάνουν εκ περιτροπής εργασία (βάρδιες), απολυμάνσεις φυσικών χώρων και αύξηση της συχνότητας καθαρισμού.

 

Η ταυτότητα της έρευνας

Η έρευνα «Βαρόμετρο Αγοράς – COVID-19 και Εφοδιαστική Αλυσίδα» διεξήχθη σε δείγμα 100 επαγγελματιών, από διάφορους κλάδους της αγοράς στην Ελλάδα, από τους οποίους 31% είναι ανώτατα στελέχη γενικής διοίκησης στον οργανισμό τους, και 52% διευθυντικά στελέχη. Η Έρευνα διεξήχθη από τη Verity Communications με ανάθεση της Optimum ΑΕ, και πραγματοποιήθηκε με τη συμπλήρωση ερωτηματολογίου ανωνύμως, την περίοδο 28 Μαρτίου – 3 Απριλίου 2020.