Μια νεα πραγματικοτητα in the making

Για χρόνια, η αγορά υπολογιστών είχε πολύ συγκεκριμένους leaders, που από τη μεριά του ο καθένας καθόριζε τις εξελίξεις και εν πολλοίς διαφοροποιούνταν από τον ανταγωνισμό. Η “βαριά”, ποιοτική και ακριβή IBM, η “πολλών τοις direct” Dell και η cool – έχω και bundle με εκτυπωτή – HP, αποτελούσαν συνώνυμο των υπολογιστών.

Τα χρόνια πέρασαν και εταιρείες όπως η Acer αμφισβήτησαν τα πρωτεία των παραδοσιακών παικτών, διάττοντες αστέρες όπως η Asus έφεραν πλήρη αναστάτωση με τα netbooks τους για σχεδόν 2 χρόνια, ενώ sexy designs όπως αυτά των Sony Vaio έρχονταν για να μας θυμίσουν πόσο όμορφή μπορεί να είναι μία συσκευή.

Σήμερα, η Acer έχει σχεδόν ξαναγυρίσει στην αφάνεια, τα Vaio δεν (θα) υπάρχουν πια (όχι ως Sony τουλάχιστον), η IBM δεν φτιάχνει PCs (ναι, αυτή που τα εφηύρε!), η Samsung επίσης αποχωρεί από την αγορά των laptops, ενώ η Fujitsu (πρώην Fujitsu-Siemens) είναι ανύπαρκτη.

Μα… τι έγινε; Δύο πράγματα έγιναν (μεταξύ άλλων): Τα tablets (και τα smartphones για πολλούς) και… η Lenovo! Εμφανιζόμενη από το… πουθενά, η Lenovo απέκτησε το PC business της IBM, μόλις πρόσφατα έκανε το ίδιο και για τους x86 servers της “μεγάλης μπλε”, ταυτόχρονα πήρε κοψοχρονιά την Motorola από την Google (άλλη μία εξαγορά άπειρων δολαρίων που έπιασε τόπο!), και έχει βαλθεί να παράγει οποιοδήποτε form factor μπορεί κανείς να φανταστεί.

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με το Bloomberg, η Intel υπολογίζει να δώσει τα chips της σε περίπου 400 εκατ. υπολογιστές (και άλλα 40 εκατ. tablets συμπληρώνουμε εμείς), με τις σχεδιάσεις της ARM να βρίσκονται… κρατηθείτε… στο 99% των tablets και των smartphones as we speak παρακαλώ! Ξέρετε τι σημαίνει αυτό; Ό,τι τα chips με αρχιτεκτονική ARM βρίσκονται σε σχεδόν 25 φορές περισσότερες συσκευές σε σχέση με τα x86! WTF; Πότε έγινε αυτό; Κανείς δεν ξέρει…

Την ίδια στιγμή, ο χώρος του software δέχεται καταιγιστικές πιέσεις από το cloud και όλα τα συμπαρομαρτούντα, αλλά αυτό είναι κάτι με το οποίο έχω ήδη ασχοληθεί αρκετές φορές και δεν πρόκειται να σας κουράσω περαιτέρω.

Η νέα αυτή πραγματικότητα, έτσι όπως διαμορφώνεται καθημερινά, είναι σχεδόν αδύνατον να αναλυθεί και να παρακολουθηθεί από οποιονδήποτε. Όλα αλλάζουν ανά πάσα στιγμή, ενώ και η επιτυχία είναι πολύ πιο εύκολο να αποδειχθεί εφήμερη σε σχέση με το παρελθόν (ρωτήστε και την BlackBerry να σας πει!).

Επομένως, ποια είναι η δική μας θέση; Που στέκεται το κανάλι σε σχέση με όλες τις αλλαγές, και τι μπορεί να κάνει για να τις εκμεταλλευτεί;

Κατ’ αρχήν, τα καλά νέα. Τα καλά νέα έγκειται στο ότι οι παραδοσιακοί μεγάλοι (Microsoft, Intel, HP κ.λπ.), έχουν αρχίσει επιτέλους να “ξεκουνιούνται”. Έστω και λίγο δειλά σε κάποιες περιπτώσεις, βγαίνουν από το περίφημο “comfort zone” τους και δοκιμάζουν… απαγορευμένους καρπούς: Η Microsoft πουλάει συνδρομές και όχι μόνο άδειες, η Intel βγάζει chips που χρησιμοποιούνται σε συσκευές Android, η ΗΡ δοκιμάζει laptops και all-in-ones με Chrome OS (ή κάτι παρόμοιο), ενώ η Nokia θα βγάλει κινητό με το πράσινο ανθρωπάκι!

Αυτά είναι καλά νέα, διότι εταιρείες όπως οι προαναφερθείσες, όχι μόνο είναι πολύ γνωστές στο κανάλι, αλλά εν αντιθέσει με τους περισσότερους νέους παίκτες (από την Apple μέχρι την Qualcomm), έχουν καθαρά καναλοκεντρική πολιτική. Δρουν και επιχειρούν μέσω του δικτύου των συνεργατών τους, και αυτό είναι κάτι που δεν μπορεί να αλλάξει πλέον.

Τα κακά νέα, είναι ότι πολλές από αυτές τις αλλαγές οδηγούν σε έναν πιο “direct” κόσμο. Mega-retailers και e-shops απειλούν το παραδοσιακό κανάλι, ενώ κάποιοι αισθάνονται ανασφαλείς ακόμη και για θέματα όπως οι ηλεκτρονικές άδειες στο software. Και βέβαια, υπάρχει και το θέμα της αλλαγής. Ποιος την θέλει πραγματικά;

Κακά ή μη πάντως, τα νέα είναι αυτά, και το κανάλι θα πρέπει να προσαρμοστεί. Το να ονειρεύονται κάποιοι το πως μπορούν να χτυπήσουν τους retailers, δείχνει ότι έχουν χάσει το τραίνο. Η αγορά του mass consumer δεν είναι καναλική… τι να κάνουμε;

Η διανομή από την άλλη μεριά, θα πρέπει να αρχίσει να προσθέτει αξία στα προϊόντα και στους οίκους της, ενώ δεν θα πρέπει να ξεχνά ότι πέρα από τη σύνδεσή της με το δίκτυο των συνεργατών, οι κατασκευαστές την προτιμούν και για δύο ακόμη λόγους: Τα logistics και την αρτιότητά τους, και φυσικά το χρηματοοικονομικό. Φαντάζεστε μία HP που θα πουλούσε απευθείας σε 3.000 συνεργάτες στην Ελλάδα απαιτώντας εξόφληση σε 30 μέρες; Ούτε εγώ…

Όσο για την αλλαγή, δεν έχω καμία ιδιαίτερα σοφή συμβουλή. Τα πράγματα είναι απλά: Απλά κάντε την! Ο μόνος τρόπος να την αποφύγετε είναι να βρεθείτε εκτός αγοράς! Άλλωστε, όπως λέει ως άλλη Nike και η Lenovo, αυτός ο κόσμος είναι “for those who DO”. Και είναι ακριβώς έτσι…