Αναζητωντας τη διαφορετικοτητα στα smartphones

Έχοντας ως γνώμονα το έντονο ενδιαφέρον των ελληνικών αλλά και των διεθνών μέσων ενημέρωσης για τις παρουσιάσεις των νέων «έξυπνων» κινητών τηλεφώνων (τα αποκαλούμενα και smartphones) είναι προφανές σε τι βαθμό αυτή η κατηγορία των συσκευών επηρεάζει την καθημερινότητα μας. Και το πρόβλημα των μεγάλων κατασκευαστών είναι πως οι συσκευές που κυκλοφορούν πλέον, μοιάζουν πολύ μεταξύ τους.

Η αναζήτηση των χαρακτηριστικών ή των λειτουργιών εκείνων που θα προσφέρουν κάτι το διαφορετικό σε ένα νέο smartphone και θα το κάνουν περισσότερο ελκυστικό στους καταναλωτές αποτελεί το νέο «ιερό δισκοπότηρο» της παγκόσμιας αγοράς. Ο λόγος που το iPhone έγινε τόσο μεγάλη εμπορική επιτυχία ήταν πως η Apple δημιούργησε μία συσκευή που ήταν πολύ διαφορετική απ’ οτιδήποτε άλλο. Η «κούραση» που εμφανίζει τον τελευταίο χρόνο το iPhone οφείλεται στο ότι δεν έχει προσφέρει κάτι ριζικά διαφορετικό που θα του επιτρέψει να αλλάξει εκ νέου το status quo της παγκόσμιας αγοράς.

Το ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και οι άλλοι κατασκευαστές. Η Samsung παρουσίασε τα ξημερώματα της περασμένης Παρασκευής το νέο Galaxy S4. Η μετοχή της παρουσίασε ελαφρά κάμψη παρά το γεγονός ότι η συσκευή είναι βέβαιο ότι θα σημειώσει ρεκόρ πωλήσεων. Ο λόγος είναι ότι δεν είναι μία συσκευή που θα αλλάξει τους όρους του παιχνιδιού. Σαφώς και έχει εντυπωσιακές λειτουργίες, όπως είναι η δυνατότητα ελέγχου ορισμένων λειτουργιών με το μάτι και ο αυτόματος μεταφραστής σε 9 γλώσσες, όμως, όλα αυτά αποτελούν βελτιώσεις. Το νέο προϊόν της Samsung είναι μία εξέλιξη των υπάρχοντων συσκευών και όχι κάτι το επαναστατικό. Το ίδιο συνέβη και με το iPhone, το ίδιο συμβαίνει και με τα περισσότερα από τα νέα μοντέλα smartphones. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλές φορές οι συσκευές μοιάζουν μεταξύ τους σε σημείο που δεν είναι διόλου απλό να τις ξεχωρίσεις.

Η διαφορετικότητα είναι ιδιαιτέρως σημαντική σε μία περίοδο όπου το smartphone εξελίσσεται σε βασικό κομμάτι της καθημερινότητας μας. Δεν είναι μακριά η εποχή όπου αυτή η μικρή φορητή συσκευή θα λειτουργεί εκτός από μέσο επικοινωνίας και υπολογιστής, ως πορτοφόλι, ως συσκευή ιατρικής παρακολούθησης, για την εκπαίδευση και πολλά άλλα, τα οποία ενδεχομένως ακόμη να μη φανταζόμαστε. Υπό αυτό το σκεπτικό, ο κατασκευαστής που θα έχει υψηλό μερίδια στη συγκεκριμένη αγορά θα έχει και ισχυρότερη θέση στο νέο ψηφιακό οικοσύστημα που βρίσκεται υπό διαμόρφωση.

Αυτό που πρέπει να διευκρινισθεί είναι πως στο νέο ψηφιακό περιβάλλον, τα κέρδη για τους κατασκευαστές δεν έρχονται τόσο από τις πωλήσεις συσκευών όσο από τις υπηρεσίες που υπάρχουν γύρω από τα smartphones. Αυτός είναι και ο λόγος που η Samsung ναι μεν είναι στενός σύμμαχος της Google, αλλά από την άλλη πλευρά θέλει να διαφοροποιηθεί όσο το δυνατόν περισσότερο. Γιατί διαφορετικά όσο αυξάνονται οι πωλήσεις των Android συσκευών της Samsung, τόσο ενισχύεται η θέση της Google στον ψηφιακό κόσμο.

Κάτι αντίστοιχο είχαμε δει και στο παρελθόν με τη Microsoft. Η κυριαρχία των Windows είχε ως αποτέλεσμα η εταιρεία που παρείχε το λογισμικό, δηλαδή η Microsoft, να είναι αυτή που κέρδιζε τα περισσότερα σε σχέση με τους κατασκευαστές των υπολογιστών. Όπου ο έντονος ανταγωνισμός μεταξύ τους έχει οδηγήσει σε ιδιαίτερα χαμηλά περιθώρια κέρδους.

Δημήτρης Μαλλάς

Το BizTech.gr χρησιμοποιεί συνδέσεις Vodafone Internet 4Sharing για να σας φέρνει πάντα πρώτο κάθε εξέλιξη.