Ανακαµψη της αγορας και νεες προοπτικες

Τα πρώτα σηµάδια, και µάλιστα σε παγκόσµιο επίπεδο, είχαν έρθει ήδη από το πρώτο τρίµηνο του έτους, όταν η Gartner υπολόγιζε (επιτέλους) διακοπή της πτώσης στις πωλήσεις υπολογιστών για την Ευρώπη. Έτσι, µετά από 8 συναπτά αρνητικά τρίµηνα, η πρώτη «αχτίδα φωτός» µιλούσε για αύξηση κατά 0,3% που αν µη τι άλλο µοιάζει «…τεράστια» µετά από δύο χρόνια πτωτικής πορείας.

Η ελληνική αγορά δεν αποτέλεσε εξαίρεση και έτσι, πολύ γρήγορα και συγκεκριµένα κατά τη διάρκεια του τρίτου τριµήνου, φτάσαµε για πρώτη φορά µετά από ένα µεγάλο διάστηµα, σε αύξηση της τάξεως του 32%. Μιλάµε λοιπόν, για πραγµατική, χειροπιαστή ανάκαµψη, µε τις πωλήσεις να εκτινάσσονται στα 167,7 χιλ. τεµάχια, από 126,9 χιλ. µόλις έναν χρόνο νωρίτερα. Αξίζει να σηµειώσω, δε, ότι αυτή η ανάπτυξη δεν οφείλεται σε κάποιο ad-hoc deal ή στην απόδοση ενός και µόνο κατασκευαστή, όπως για παράδειγµα η Lenovo που εκτοξεύτηκε στην πρώτη θέση µε αύξηση πωλήσεων κατά 170%.
Σηµαντική αύξηση είχαν και οι υπόλοιποι µεγάλοι της αγοράς, µε την ΗΡ να κινείται στο +35,8%, την Dell στο +86,7%, το Πλαίσιο στο +10,1%, η Toshiba στο +126,4% κ.ο.κ.

Τι σηµαίνουν όλα αυτά; Ήρθε η ανάπτυξη και η πρόοδος; Εν πολλοίς… ναι, ή πιο σωστά, γιατί όχι; Εάν οι πωλήσεις υπολογιστών ήταν «απόδειξη» της κατρακύλας µέχρι σήµερα, γιατί η θεαµατική αύξηση πωλήσεων να µην είναι ακριβώς το αντίθετο;
Σε τελική ανάλυση, ποιος είναι αυτός που αγόρασε 168 χιλιάδες υπολογιστές; Δεν είναι ο Έλληνας καταναλωτής και η ελληνική επιχείρηση; Και έχουµε πει πως αγοράζουν καταναλωτές και επιχειρήσεις: Οι πρώτοι όταν αποβάλλουν τον φόβο και την επιφύλαξη του «ας κάνω κράτει, κανείς δεν ξέρει τι γίνεται», και οι δεύτεροι όταν βρουν καταναλωτές πρόθυµους να αγοράσουν τα προϊόντα τους. Είναι λοιπόν φανερό ότι η καταναλωτική ζήτηση αυξήθηκε, µε αποτέλεσµα και οι ίδιοι οι καταναλωτές να «κάνουν παιχνίδι», αλλά και οι επιχειρήσεις που ζούνε από αυτούς (πουλώντας οτιδήποτε), να µπορούν πλέον να κάνουν την κίνησή τους και να προµηθευτούν εξοπλισµό (τεχνολογίας ή άλλου τύπου).
Πιστεύω όµως ότι υπάρχουν και ακόµη δύο παράγοντες που βοηθάνε την τεχνολογία να προοδεύσει.

• Ο πρώτος είναι το γεγονός ότι σε εταιρικό επίπεδο, η τεχνολογία είναι ο µόνος και εν πολλοίς σίγουρος τρόπος για να οργανωθεί κανείς, να εξοικονοµήσει χρήµατα και πόρους. Αντίστοιχα, το Internet γίνεται πλέον βασικό κανάλι πώλησης για χιλιάδες επιχειρήσεις και εποµένως δεν µου προκαλεί καµία έκπληξη η «ψηφιοποίηση» σε εταιρικό επίπεδο. Εάν, δε, λογαριάσουµε και το πόσα χρόνια µείναµε πίσω σε ανανέωση εξοπλισµού…

• Ο δεύτερος λόγος σχετίζεται µε τα tablets και τα smartphones. Με τις δύο αυτές προϊοντικές κατηγορίες να παρουσιάζουν ραγδαία αύξηση λόγω της ευκολίας και των δυνατοτήτων που παρέχουν σε εξαιρετικά προσιτές τιµές, έχουµε… εξ επαγωγής, το φαινόµενο της τόνωσης της ζήτησης για υπολογιστές. Από τη µία µεριά, τα brand names πολλών επιχειρήσεων γίνονται πιο προβεβληµένα κερδίζοντας σε awareness, και από την άλλη, οι χρήστες ανακαλύπτουν ότι χρειάζονται έναν υπολογιστή ώστε να κάνουν µε το tablet ή το κινητό τους, όλα αυτά τα «κόλπα» που έχουν κατά νου.

Αξίζει επίσης να σηµειωθεί, ότι αυτή η θετική εικόνα, δεν αφορά µόνο στην ελληνική αγορά. Σύµφωνα µε τα στοιχεία της IDC, η αγορά της ΕΜΕΑ (Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική), παρουσίασε αύξηση κατά 10,4% για το τρίτο τρίµηνο, µε στοιχεία όπως οι προσφορές Back to School αλλά και τα προσιτά PCs µε Windows+Bing να δίνουν σηµαντική ώθηση, τόσο σε επίπεδο laptop όσο και σε αυτό των desktops.

ΟΚ, δεν είµαι τόσο αφελής ώστε να αρχίσω να πανηγυρίζω σαν µικρό παιδί, κρατώντας πανό µε σήµα «ήρθε η ανάπτυξη», ούτε έχω ξεχάσει ότι η αγορά βρίσκονταν κάποτε στο 1 εκατ. υπολογιστές ανά έτος. Όπως και να ‘χει όµως, όλα αυτά είναι παρελθόν. Το πού βρισκόµασταν δεν έχει καµία σηµασία. Αυτό που µετράει είναι το πού είµαστε αυτήν τη στιγµή και το ποιες προοπτικές υπάρχουν για το µέλλον. Και από τη στιγµή που σήµερα βρισκόµαστε σε πολύ καλύτερη θέση από πέρυσι, και µάλιστα µε θετικές προοπτικές, επιτρέψτε µου τουλάχιστον να είµαι ικανοποιηµένος.