Welcome to Microkia!

Η Microsoft εξαγοράζει τη Nokia! Wow! Ποιος το περίμενε; Χμμμ… Ίσως όλοι μας! Πολλοί μάλιστα το είχαμε προβλέψει, οπότε μπορούμε να ευλογούμε τα γένια μας, ισχυριζόμενοι ότι μπορούμε να προβλέψουμε το (τεχνολογικό) μέλλον, έστω σε κάποιες μεμονωμένες περιπτώσεις.

Ας δούμε όμως λίγο τη συγκεκριμένη.

Ερώτημα πρώτο: Είναι ενδεδειγμένο το τίμημα;

Με περίπου 7,2 δις δολάρια (εκ των οποίων γύρω στο 1/3 αφορά σε πατέντες και πνευματικά δικαιώματα), θα έλεγα ότι είναι… τζάμπα! Και σίγουρα είναι πολύ πιο λογικό από μία σειρά εξαγορών που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, τόσο από τη Microsoft (π.χ. Skype), όσο και από τρίτους (π.χ. HP-Autonomy).

Το τίμημα φαντάζει εξωφρενικά μικρό εάν το συγκρίνει κανείς με την αξία της Nokia πριν μερικά χρόνια (ποιος θα το ‘λεγε άραγε;), και κατά τη γνώμη μου είναι μικρό, ακόμη και για την αξία της Nokia αυτήν τη στιγμή, παρά την εξαιρετικά δύσκολη θέση στην οποία έχει περιέλθει.

Ερώτημα δεύτερο: Είναι ενδεδειγμένη η εξαγορά;

Όντας ένας από τους πρώτους που είχε προβλέψει μία τέτοια εξέλιξη, θα τολμήσω να πω, πως δεν είναι απλά ενδεδειγμένη. Ίσως να είναι και επιβεβλημένη! Και εξηγούμαι: Η Microsoft χρειάζεται οπωσδήποτε ένα γερό footprint στην αγορά των consumers, και ακόμη πιο ισχυρό σε αυτήν των tablets και των smartphones. Καλά τα Xbox και τα ποντίκια, αλλά πραγματικά consumer προϊόν σε συνεχή βάση (μην ξεχνάτε ότι δεν βγαίνει νέο Xbox κάθε 3 μήνες…) δεν έχει. Και το χρειάζεται. Το χρειάζεται για να θέσει η ίδια (όπως έχω ξαναγράψει από αυτήν τη στήλη), τους κανόνες του παιχνιδιού. Το χρειάζεται για να δείξει το πως πρέπει να βιώνεται η εμπειρία του software της στο hardware, και φυσικά για να είναι μονίμως διαφοροποιημένη.

Με ένα brand σαν αυτό της Nokia, η Microsoft “αγοράζει” την πρόσβαση σε εκατομμύρια καταναλωτές, με έναν τρόπο που μέχρι προχθές δεν είχε. Άλλωστε, πόσο τυχαίο είναι ότι τόσο η Apple (εξ αρχής) όσο και η Google (εκ των υστέρων), φτιάχνουν το δικό τους λειτουργικό και τα δικά τους προϊόντα; Α, και ο τρίτος της “παρέας” (αυτή η μικρή παρέα εταιρειών που βγάζουν κέρδη στα smartphones), η Samsung, ετοιμάζει ήδη το δικό της λειτουργικό.

Παράλληλα, η Microsoft χρειάζεται μία γερή ώθηση στον χώρο των Windows Phone. Μπήκε καθυστερημένα στον χορό (παρά το γεγονός ότι το λειτουργικό της είναι το πιο παλιό!), αλλά μπήκε, και μπήκε με τα “μπούνια”. Έχει το μέγεθος και το ρευστό για να διορθώσει τις καθυστερήσεις, οπότε της λείπει το όχημα. Το να αρχίσει να ανακαλύπτει τον τροχό φτιάχνοντας η ίδια τα κινητά της, όχι μόνο δεν έχει νόημα, αλλά θα της κόστιζε και αρκετά επιπλέον χρόνια, χρόνια που δεν έχει την πολυτέλεια να χάσει. Το να εξαγοράσει την BlackBerry ή την HTC επίσης δεν έχει νόημα αφού η πρώτη δεν είναι στην αγορά των Windows Phone και η δεύτερη αφενός τα υποστηρίζει αναιμικά, αφετέρου δεν διαθέτει ούτε κατά διάνοια το εκτόπισμα της Nokia.

Αυτοί οι πρώτοι λόγοι, είναι οι “άμεσοι”. Οι λόγοι δηλαδή, που εδώ και τώρα αποδεικνύουν την αναγκαιότητα αυτής της εξαγοράς. Υπάρχει όμως και ένας έμμεσος λόγος, ενδεχομένως πολύ σημαντικότερος σε βάθος χρόνου. Ο λόγος αυτός σχετίζεται με το ευρύτερο όραμα της Microsoft, μίας εταιρείας που θέλει να γίνει μία “devices & services company”. Από “services” και software που θα οδηγεί αυτά τα services, είναι καλυμμένη. Από “devices” όμως…

Με την εξαγορά της Nokia, κανείς δεν μπορεί να πει πια ότι δεν υπάρχει το “devices”, οπότε το μόνο που μένει είναι να περάσει το όλο εγχείρημα από ένα επιτυχημένο execution.

Αυτό βέβαια -η επιτυχής εκτέλεση του σχεδιασμού- κάθε άλλο παρά εύκολο είναι, και σε κάθε περίπτωση είναι και ο παράγοντας που κρίνει την επιτυχία ή μη κάθε επιχείρησης. Τόσο η Nokia, όσο και η Microsoft έχουν πειραματιστεί στα tablets, αλλά δεν τα έχουν καταφέρει. Μήπως τώρα θα αλλάξουν τα πράγματα; Πιθανότατα ναι, αφού θα έχουν ο ένας τη βοήθεια του άλλου. Ίσως και όχι, αφού κανείς δεν ξέρει πως θα λειτουργήσει στην πράξη η συνεργασία τους.

Το βασικό θέμα, όμως, είναι το γεγονός ότι οφείλουν να προσπαθήσουν. Η συνεργασία τους είναι κάτι παραπάνω από σωστή ως κίνηση, και με λίγη τύχη θεωρώ πως θα αρχίσει να φέρνει σημαντικά αποτελέσματα από το τελευταίο τρίμηνο του επόμενου έτους.

Γιατί; Γιατί μέχρι τότε, θα έχουν αλλάξει (και πάλι) αρκετά πράγματα στον κόσμο των mobile λειτουργικών και γιατί μέχρι τότε, θα έχει φανεί και η επίδραση της κινέζικης δύναμης στην ίδια αγορά. Εδώ θα ‘μαστε και θα τα ξανασυζητήσουμε!