Οι ελληνικες επιχειρησεις και τα social media

Την ανάγκη να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες των υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης (social media), όπως είναι το Facebook, το Twitter, το LinkedIn κ.ά., δείχνουν να κατανοούν όλο και περισσότερο οι ελληνικές επιχειρήσεις. Μάλιστα, η ενασχόληση με την κοινωνική δικτύωση τείνει να εξελιχθεί σε μία από τις βασικές προτεραιότητες τους την τρέχουσα περίοδο της οικονομικής κρίσης, καθώς έχει αρχίσει να γίνεται κατανοητό ότι τα social media μπορούν να ενισχύσουν τη σχέση μεταξύ των εταιρειών και των πελατών τους και να έχουν σημαντικά οφέλη τόσο σε επίπεδο εικόνας όσο και αναφορικά με την ενίσχυση των πωλήσεων τους.

Αυτά είναι ορισμένα από τα βασικά συμπεράσματα των δύο ερευνών (μία ποιοτική και μία ποσοτική με τη συμμετοχή στελεχών από 200 επιχειρήσεις) που διεξήγαγε το Ινστιτούτο Επικοινωνίας σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Πάντειο Πανεπιστήμιο και την MRB Hellas τον Ιανουάριο του 2012. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα των δύο ερευνών, οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν αρχίσει να αντιλαμβάνονται το ρόλο και τις δυνατότητες των υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης και τα εντάσσουν όλο και περισσότερο στη στρατηγική τους. Είναι αξιοσημείωτο πως σύμφωνα με την έρευνα, η αξιοποίηση των μέσα κοινωνικής δικτύωσης και του Διαδικτύου αποτελεί την 3η κατά σειρά προτεραιότητα των ελληνικών επιχειρήσεων για τη φετινή χρονιά όταν πέρσι ήταν στην 5η θέση και πρόπερσι στην 6η.
Από τα πλέον ενδιαφέροντα στοιχεία της ποσοτικής έρευνας ήταν ότι:
Το 60,1% κάνει καθημερινή χρήση των social media
Το 44% σκοπεύει να αυξήσει τον προϋπολογισμό του για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Το 43% έχει 2-3 στελέχη που ασχολούνται με τα social media
Το 83,1% υποστήριξε πως έχει συγκεκριμένη στρατηγική για την κοινωνική δικτύωση
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, διακρίνονται τρεις βασικοί τύποι επιχειρήσεων με βάση το βαθμό αντίληψης και τις συνήθεις πρακτικές αναφορικά με τα social media:
Οι «customer control» επιχειρήσεις που επιζητούν τον «έλεγχο» των πελατών, το ποσοστό των οποίων είναι στο 40,3%. Πρόκειται για εταιρείες που εστιάζουν στην ευκολία χρήσης και επικοινωνίας του μέσου, στη διάχυση της γνώσης και στην ανάλυση πελατών καθώς και στην προσέλκυση νέων πελατών.
Οι «image control» εταιρείες οι οποίες ενδιαφέρονται κυρίως για την εικόνα τους και αντιπροσωπεύουν το 31,2%. Eστιάζουν στη διαφήμιση και προώθηση προϊόντων, στη διάχυση θετικής φημολογίας, καθώς και στον έλεγχο και διαχείριση φήμης και την συλλογή απόψεων
Οι «customer engagement» που εστιάζονται στη σχέση με τους πελάτες και το ποσοστό τους είναι στο 28,5%. Πρόκειται για επιχειρήσεις που εστιάζουν στην άμεση και γρήγορη επικοινωνία, στην εξυπηρέτηση πελατών, στο δέσιμο/χτίσιμο εμπιστοσύνης, στην ανταλλαγή απόψεων αλλά και τη δυνατότητα εμπορικής ανάπτυξης.
Η τελευταία ομάδα, αν και με χαμηλότερο ποσοστό, είναι και αυτή που θεωρείται ότι αξιοποιεί καλύτερα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ είναι και οι επιχειρήσεις που ασχολούνται περισσότερα χρόνια με τις συγκεκριμένες υπηρεσίες.
 
Οι δημοφιλείς υπηρεσίες
Όσον αφορά στις υπηρεσίες που χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο, το Facebook, όπως και αναμενόταν είναι στην κορυφή της λίστας, ενώ ακολουθούν το Twitter, το YouTube και το LinkedIn. Συγκεκριμένα, εκτιμάται πως περίπου το 80% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα χρησιμοποιούν το Facebook, το οποίο χαρακτηρίζεται ως ο «ηγέτης» των social media και διαθέτει πολλά εργαλεία για διαφήμιση.
Το Twitter το χρησιμοποιούν περίπου οι μισές επιχειρήσεις του δείγματος, αν και η αίσθηση που υπάρχει είναι πως δεν είναι το πλέον κατάλληλο μέσο για την προβολή μίας επιχείρησης.
Στο YouTube, την δημοφιλή υπηρεσία αναπαραγωγής video, έχει παρουσία περίπου το 40% του δείγματος, ενώ στο 30% είναι το ποσοστό που έχει το LinkedIn. Το τελευταίο είναι ένα δίκτυο κοινωνικής δικτύωσης με περισσότερο επαγγελματικό προσανατολισμό, το οποίο, από τους συμμετέχοντες στην έρευνα, χαρακτηρίστηκε ως «ο μελλοντικός Χρυσός Οδηγός». Αρκετά χαμηλά είναι τα ποσοστά των επιχειρήσεων που διαθέτουν παρουσία σε blogs αλλά και στο Google+, το οποίο αποτελεί την προσπάθεια της Google να δημιουργήσει το αντίπαλο δέος στο Facebook.
 

Related Posts