MWC: Στοχος το επομενο 1 δις χρηστων κινητης

Για ακόµη µία χρονιά, βρεθήκαµε στη Βαρκελώνη και στη γιορτή των τηλεπικοινωνιών, που ακούει στο όνοµα Mobile World Congress. Αυτήν τη χρονιά υπήρξαν σηµαντικές αλλαγές, τόσο χωροταξικά (η έκθεση µεταφέρθηκε σε πολύ µεγαλύτερο χώρο), όσο και ως προς το ύφος του συνεδρίου.

Το Mobile World Congress θεωρείται η “Μέκκα” των τηλεπικοινωνιών, και όχι άδικα, εάν αναλογιστούµε ότι συγκεντρώνει πάνω από 70.000 επισκέπτες ιδιαίτερα υψηλού επιπέδου, οι περισσότεροι εκ των οποίων δαπανούν αρκετές εκατοντάδες Ευρώ για την είσοδό τους. Η έκθεση έχει συνδέσει το όνοµά της µε τη Βαρκελώνη τα τελευταία χρόνια, και ο Δήµος της πόλης έχει καταβάλλει µεγάλη προσπάθεια ώστε η εµπειρία των επισκεπτών να είναι κάθε χρόνο καλύτερη, προσβλέποντας φυσικά στα περισσότερα από 1 δις Ευρώ που αφήνουν οι χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο. Έτσι, αυτήν τη χρονιά, η έκθεση φιλοξενήθηκε στο Fira Gran Via, έναν πολύ µεγαλύτερο χώρο σε σχέση µε το παρελθόν, χωρίς να θυσιαστεί η ευκολία πρόσβασης, αφού οι διοργανωτές εφοδίασαν µε δωρεάν εισιτήρια όλους τους σύνεδρους!

1δις χρήστες περιµένουν…
Το φετινό συνέδριο είχε διάχυτο έναν αέρα αναδυόµενων αγορών. Ινδία, Αφρική και Μέση Ανατολή είχαν την τιµητική τους, αφού όλη η ρητορική περιστρέφονταν γύρω από το “επόµενο δισεκατοµµύριο χρηστών κινητής”. Η κινητή τηλεφωνία, έχοντας ξεπεράσει το 1 δις χρήστες σε παγκόσµιο επίπεδο, προσπαθεί τώρα να προσεγγίσει το επόµενο ορόσηµο και µάλιστα στο 1/5 περίπου του χρόνου που απαιτήθηκε για το πρώτο!

Για να γίνει κάτι τέτοιο βέβαια, θα πρέπει να αυξηθεί η διείσδυσή της σε περιοχές µε πολύ χαµηλά ποσοστά χρήσης, και όχι στις ήδη ανεπτυγµένες περιοχές. Εποµένως, µιλάµε για Αφρική, Ινδία κ.λπ. Το πρόβληµα είναι ότι οι εν λόγω περιοχές, εκτός από ανεκµετάλλευτες, είναι και ιδιαίτερα φτωχές, και εποµένως οποιαδήποτε αγορά είναι ιδιαίτερα σηµαντική για τους κατοίκους τους. Επιπλέον, η τεχνολογία και η επικοινωνία συνολικά (π.χ. Internet) βρίσκονται σε εµβρυακό στάδιο, οπότε σε αρκετές περιπτώσεις, δεν υπάρχει καν η “µαγιά” στην οποία θα στηριχθεί µία προσπάθεια ανάπτυξης.

Αυτό όµως δεν είναι απαραίτητα κακό! Έτσι τουλάχιστον ισχυρίζονται τα στελέχη των εταιρειών κινητής, µε βασικά επιχειρήµατα τα εξής:

• Το ότι δεν υπάρχει τεχνολογική υποδοµή είναι µάλλον προς το συµφέρον της κινητής τηλεφωνίας! Είναι χαρακτηριστικό ότι σε αρκετές περιοχές της Αφρικής, το Internet (και κατά πολλούς αυτό ισοδυναµεί µε το Facebook), είναι διαθέσιµο µέσω των δικτύων GSM και όχι µέσω landlines.Εποµένως, αυτές οι περιοχές απλά θα “πηδήξουν µία γενιά εξέλιξης”!

• Το θέµα του προσωπικού εισοδήµατος θα αντιµετωπιστεί µε πολύ φθηνές συσκευές οι οποίες θα έχουν βασική πρόσβαση στο Internet και τα social media (είδαµε semi-smartphones µε 18 δολάρια!). Εν συνεχεία, καθώς το επίπεδο ζωής των κατοίκων θα βελτιώνεται µέσω της τεχνολογίας, οι τελευταίοι θα µπορούν να εξελιχθούν, να ενηµερωθούν, να ζήσουν καλύτερα και να επανατροφοδοτήσουν τον κύκλο, αυτήν τη φορά όχι µε κινητά των 18 δολαρίων, αλλά κάτι πιο ακριβό..

Μπορεί να ακούγεται λίγο κυνικό, αλλά αυτή είναι η νέα πραγµατικότητα, ενώ οι επενδύσεις που γίνονται στις αντίστοιχες περιοχές µοιάζουν να µην έχουν προηγούµενο.

Λιγότεροι consumers επί… εδάφους
Μία άλλη σηµαντική τάση για την ίδια την έκθεση, ήταν το γεγονός ότι ο business χαρακτήρας της έγινε πολύ πιο ξεκάθαρος και ισχυρός. Πλέον, δεν περιµένουν όλοι το νέο Galaxy, το νέο Windows Phone ή το νέο Android tablet από εταιρείες όπως η Samsung, η Nokia, η LG, η HTC και η Sony. Υπάρχουν κ’ αυτά, αλλά οι µεγάλες ανακοινώσεις και ο αντίστοιχος πόλεµος εντυπώσεων απουσιάζουν. Microsoft, Samsung, Apple και άλλοι κατασκευαστές, έχουν προτιµήσει να πραγµατοποιούν πλέον τις σηµαντικές τους ανακοινώσεις σε επίπεδο συσκευών, εκτός του Mobile World Congress. Ο βασικός λόγος είναι βέβαια το ότι έτσι δεν “χάνονται” µέσα στον “θόρυβο” που δηµιουργεί το τελευταίο.

NFC και ξερό ψωµί
Η τεχνολογία NFC (Near Field Communication) αποτελεί highlights της έκθεσης τα τελευταία 3 χρόνια περίπου, και κάθε χρόνο φεύγαµε µε την αίσθηση του “not quite there yet”! Εφέτος, έγινε η πρώτη οργανωµένη προσπάθεια να αλλάξει αυτό το συναίσθηµα. Δηµιουργήθηκαν ζώνες NFC, µοιράστηκαν δωρεάν εκατοντάδες smartphones (και µάλιστα της Sony) µε υποστήριξη NFC, αναδείχθηκαν θέµατα και εταιρείες µε καινοτόµες εφαρµογές, και συνολικά έγιναν πολλαπλές ενέργειες ώστε το NFC να φτάσει πλέον στον καταναλωτή. Το συναίσθηµα άλλαξε µεν, αλλά όχι πάρα πολύ. Ο λόγος είναι ότι η βιοµηχανία της τεχνολογίας είναι έτοιµη (συσκευές, υποδοµή, εφαρµογές), αλλά αυτή της κατανάλωσης (καταναλωτές και καταστήµατα κυρίως και δευτερευόντως χρηµατοοικονοµικά ιδρύµατα), δεν είναι. Πρακτικά, και πάντα κατά την άποψή µας, αυτή θα είναι η χρονιά της αρχικής “εγκαθίδρυσης” του NFC, και η επόµενη θα είναι η πρώτη κατά την οποία θα δούµε την τεχνολογία να υιοθετείται ευρύτερα, εκµεταλλευόµενη όλα τα γνωστά “καλούδια” που υπόσχεται, όπως ηλεκτρονικό πορτοφόλι, contactless πληρωµές, ασφάλεια συναλλαγών κ.λπ.

Η ελληνική παρουσία
Έστω και καθυστερηµένα (θεωρούµε ότι θα έπρεπε να έχουµε “δυνατή” επίσηµη παρουσία εδώ και χρόνια), η Ελλάδα έδωσε οργανωµένα το παρών στο φετινό Mobile World Congress (MWC), τόσο µέσω του ελληνικού περιπτέρου που οργάνωσε ο ΣΕΚΕΕ (Σύνδεσµος Επιχειρήσεων Κινητών Εφαρµογών Ελλάδας), όσο και µέσω αυτόνοµων παρουσιών, όπως αυτές της Velti, της InternetQ, της Intracom Telecoms κ.α.

Μεταξύ των εταιρειών που συµµετείχαν στην έκθεση ήταν η Globo, η Vidavo, η Viva, η Hotech, η Noveltech, η Cytech, η Regate, η M-Stat, η Raycap µέσω της γερµανικής θυγατρικής της κ.α., και όπως µας αποκάλυψαν στελέχη τους, η παρουσία αναµένεται να έχει συνέχεια και το 2014, καθώς έχουν ήδη ξεκινήσει οι επαφές µε τους διοργανωτές µε τον στόχο να είναι να διευρυνθεί το ελληνικό περίπτερο στην επόµενη διοργάνωση. TCP

Ericsson: Ο λόγος στα consumer-centric SLAs

Κατά τη διάρκεια του Mobile World Congress 2013, είχαµε την ευκαιρία να µιλήσουµε µε το “µεγάλο αφεντικό” της Ericsson για την περιοχή µας, τον Nunzio Mirtillo, ο οποίος έχει µία χώρα λιγότερη υπό την εποπτεία του σε σχέση µε τα χρόνια που βρίσκεται στην εταιρεία. Και βρίσκεται πολλά… 25 για την ακρίβεια! Ο κ. Mirtillo παρουσίασε τις τάσεις της αγοράς αλλά και τις… στάσεις της Ericsson στα διάφορα ζητήµατα. Mεγαλύτερη αίσθηση προκάλεσε  η θέση του σχετικά µε την αλλαγή των metrics (ή KPIs αν προτιµάτε) που θα ακολουθηθούν πλέον στην αγορά των τηλεπικοινωνιών και των δικτύων. Πιο συγκεκριµένα, τα γνωστά σε όλους µας SLAs (Service Level Agreements), ήταν µέχρι τώρα network-centric. Αφορούσαν δηλαδή στην καλή λειτουργία και στο quality of service της υποδοµής. Πλέον, η Ericsson δεν αρκείται σε αυτό και πάει ένα βήµα παραπέρα, µιλώντας στους πελάτες της για consumer-centric SLAs!

Με άλλα λόγια, αυτό που µας ενδιαφέρει δεν είναι (µόνο) το πόσα πακέτα χάθηκαν ή αναµεταδόθηκαν από το δίκτυο, αλλά ποια είναι η εµπειρία του χρήστη. Κόλλησε το video; Υπάρχουν παράπονα στο CRM; Μειώθηκαν τα αιτήµατα βοηθείας; Χρησιµοποιούνται οι συσκευές και το δίκτυο όπως σχεδιάστηκαν; Όλα αυτά είναι ερωτήµατα που σε συνδυασµό µε ποιοτικές έρευνες έρχονται να ρίξουν φως στην ικανοποίηση του πελάτη (του τελικού καταναλωτή) βάσει της οποίας θα πρέπει να πραγµατοποιείται και η πραγµατική αξιολόγηση του πελάτη.

Το δίκτυο… είναι το datacenter!
Παραφράζοντας τη γνωστή ρήση “το δίκτυο είναι το PC”, ο κ. Mirtillo µίλησε αναλυτικά και για το µέλλον των δικτύων συνολικά. Το µεγάλο πρόβληµα είναι ότι τα δίκτυα δεν διαθέτουν αυτήν τη στιγµή την απαιτούµενη “ευφυία” και “επίγνωση” του τι ακριβώς µεταφέρουν και πως µπορούν να κάνουν αυτήν τη µεταφορά πιο αποδοτική. Με άλλα λόγια, τόσο η ευφυία του δικτύου, όσο και οι πόροι τους οποίους αυτό χειρίζεται (ή εκµεταλλεύεται αν προτιµάτε) θα πρέπει να αναθεωρηθούν.

Και η πρώτη βασική αναθεώρηση από την Ericsson ακούει στο όνοµα “διανοµή της πληροφορίας σε όλο το δίκτυο”. Τι σηµαίνει αυτό; Πέρα από την απαραίτητη “εξυπνάδα” που θα χαρακτηρίζει πλέον τις δικτυακές υποδοµές, οι ίδιοι οι πόροι που παραδίδονται στους χρήστες του (περιεχόµενο και πληροφορίες) θα πρέπει να βρίσκονται όσο το δυνατόν πιο κοντά στον τελικό χρήστη.

Για παράδειγµα, όλοι βλέπουν έναν αγώνα και αυτή η µετάδοση µπορεί να γίνει κεντρικά. Το σούπερ γκολ όµως το βλέπουν όλοι ξανά και ξανά και από διαφορετικές γωνίες, οπότε αυτό το κοµµάτι του video θα πρέπει να βρίσκεται δίπλα στον καταναλωτή και όχι να δοκιµάζει τις αντοχές ολόκληρης της υποδοµής.

Ericsson Cloud System
Καθώς η διαφορά µεταξύ τηλεπικοινωνιών και πληροφορικής διαρκώς γίνεται ολοένα και πιο θολή (η πάλαι ποτέ Ericsson των δικτύων είναι πλέον µία “full ICT” εταιρεία όπως σηµείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Mirtillo), τεχνολογίες όπως το cloud και το virtualization εµφανίζονται και στις δύο µεριές της… όχθης. Ποιος θα τις υλοποιήσει καλύτερα σε ένα δίκτυο ή καλύτερα σε επίπεδο βασικής υποδοµής;

Η Ericsson πιστεύει πως ο λόγος ανήκει σε αυτούς που γνωρίζουν το δίκτυο και όχι σε αυτούς που γνωρίζουν το storage ή την επεξεργασία δεδοµένων, και έτσι παρουσίασε τη δική της λύση. Ακούει στο όνοµα Ericsson Cloud System, και είναι αυτό ακριβώς. Ένα σύστηµα! Ένα σύστηµα που προσθέτει ένα virtualization layer στο δίκτυο, κάνοντας virtual πρακτικά ό,τι περνάει από “πάνω” του. Έτσι, η υποδοµή για το cloud είναι έτοιµη για τις υπηρεσίες και τις εφαρµογές που θα φιλοξενήσει. Δεν είναι ακόµη σαφές εάν η λύση της Ericsson θα υποστηρίζει εγγενώς και την υποδοµή τρίτων κατασκευαστών, αλλά γνωρίζοντας τη λογική και τη στρατηγική της εταιρείας συνολικά, είµαστε βέβαιοι ότι ήδη δουλεύει σε θέµατα interoperability ώστε όλα τα συστήµατα να µπορούν να “µιλάνε” άνετα µεταξύ τους.

Άλλωστε, αυτός είναι ο µόνος τρόπος να διασφαλιστεί το επίπεδο εµπειρίας του τελικού χρήστη, ο οποίος είναι ο τελικός (και ενδεχοµένως αµείλικτος) κριτής των πάντων!
 

Related Posts