Firefox O/S και η ελληνικη πραγµατικοτητα…

Το Firefox O/S είναι το νέο αίμα στα λειτουργικά συστήματα των smartphones. Έκανε την πρώτη του εμφάνιση στη Βαρκελώνη τον Φεβρουάριο του 2013, όπου με το που άνοιξε το Mobile World Congress έλαβε διεθνή αναγνώριση και υποστήριξη από μεγάλους οργανισμούς όπως η Telefonica, η Deutche Telecom αλλά και κατασκευαστές όπως οι Alcatel και ZTE. Ενώ όλοι περίμεναν να γίνει η μεγάλη έκπληξη από την Ubuntu και το λειτουργικό της για τα tablets, το Firefox O/S κέρδισε τις εντυπώσεις όχι μόνο για τις δυνατότητες που υποσχόταν, αλλά και για την παρουσία του στη Βαρκελώνη (όσοι ήταν εκεί ακόμα θυμούνται ότι στο περίπτερό τους σέρβιραν τον καλύτερο καφέ, η επιβεβλημένη πρώτη στάση κάθε πρωί).

Σχεδόν εννέα μήνες μετά, κάνει τα πρώτα του παρθενικά βήματα και στην ελληνική αγορά, απέναντι στα μεγαθήρια (όπως το Android και το iOS) με το Alcatel One Touch, μια φθηνή συσκευή με λίγη μνήμη, χαμηλών προδιαγραφών φωτογραφική κάμερα και μικρό επεξεργαστή. Το λειτουργικό σίγουρα μπορεί να προσφέρει πολλές παραπάνω δυνατότητες, αλλά σε αυτήν του τη μορφή δεν μπορεί να συναγωνιστεί αντίστοιχου κόστους συσκευές με Android, οι οποίες έχουν ευρεία αποδοχή και μεγάλο marketplace εφαρμογών και παιχνιδιών.

Το Firefox O/S, το λειτουργικό δηλαδή που “φοράει” το Alcatel One Touch. είναι ένα καθαρόαιμο HTML5 λειτουργικό. Ο προγραμματισμός του ορίζει ότι οποιαδήποτε εφαρμογή θα πρέπει να είναι HTML5, πράγμα που δημιουργεί μια δυσκολία για την ελληνική πραγματικότητα. Ειδικά για B2B ή M2M εφαρμογές, η χρήση HTML5 προϋποθέτει μια γρήγορη σύνδεση Internet (τουλάχιστον 3G) η οποία πρέπει να είναι σταθερή. Δυστυχώς όμως στην Ελλάδα έχουμε πολλά εμπόδια που δυσκολεύουν την συνεχή παροχή γρήγορου Internet, όπως κτίρια και βουνά, ενώ ταυτόχρονα δεν είναι αναβαθμισμένες όλες οι περιοχές σε 3G. Παρότι λοιπόν το HTML5 είναι η τεχνολογία του μέλλοντος, στην συγκεκριμένη περίπτωση δρα μάλλον ως αρνητικό στοιχείο.

Επιπρόσθετα, οι business χρήστες έχουν τουλάχιστον ένα λόγο να προτιμήσουν τα άλλα δυο λειτουργικά, που δεν είναι άλλος από το γεγονός ότι μπορούν να έχουν native applications, αντί για HTML5. Όμως υπάρχουν και άλλοι λόγοι, όπως σύνδεση με τις υπάρχουσες MDM εφαρμογές και σύνδεση με το Active Directory, πράγματα που οι IT Managers χρειάζονται για να υποστηρίξουν τους χρήστες τους.

Η αγάπη του κόσμου στην αλεπουδίτσα δείχνει ότι στο μέλλον και με λίγο καλύτερες συσκευές, οι καταναλωτές θα το αγκαλιάσουν. Σε επίπεδο όμως business εφαρμογών, δύσκολα θα υπάρξουν dedicated εταιρείες που να υλοποιήσουν εφαρμογές ώστε το νέο λειτουργικό να διεκδικήσει τη μερίδα του λέοντος στην ελληνική αγορά. Ένας λόγος είναι ότι ο προγραμματιστής χρειάζεται να έχει πρόσβαση σε λύσεις στα προβλήματα που συναντά, χωρίς να χρειάζεται να ανακαλύπτει τον τροχό κάθε φορά. Για παράδειγμα, για το πώς θα κάνει ηλεκτρονική υπογραφή πάνω σε μια ταμπλέτα υπάρχει ήδη ο κώδικας για Android και iOS έτοιμος για απλό “copy-paste” από το Internet, κάτι που για το Firefox O/S δεν ισχύει ακόμα…

Εν κατακλείδι, για να έχει μέλλον το Firefox O/S στον business κόσμο, χρειάζεται να υποστηριχθούν από την Firefox οι συνεργάτες με κίνητρα για να υλοποιήσουν εφαρμογές, θα πρέπει να στηθεί community προγραμματιστών, οι συσκευές θα πρέπει να έχουν καλύτερα χαρακτηριστικά, θα πρέπει να υπάρχουν tablets διαθέσιμα και ίσως ένα περιβάλλον για υλοποίηση εφαρμογών που να είναι πιο προσωποποιημένο στις Firefox O/S συσκευές (ένα SDK ή NDK).

Βεβαίως, για να είμαστε απολύτως δίκαιοι, δεν είναι σαφές αν ο business κόσμος αποτελεί ούτως ή άλλως προτεραιότητα του Firefox O/S, ενώ και σε επίπεδο consumer είναι πιο πιθανή η τοποθέτησή του στο low end κομμάτι της αγοράς, ενδεχομένως και λόγω του οράματος του “next billion subscribers” κινητής που θα προέλθουν από αναπτυσσόμενες αγορές όπως αυτές της Αφρικής και της Ινδίας.

Άρθρο του Γιώργου Μαρκατάτου, διευθύνων σύμβουλος της Regate.

Related Posts