Ενδειξεις σταθεροποιησης στην ελληνικη αγορα PC

Θετικά σημάδια έδειξε η αγορά των προσωπικών υπολογιστών το προηγούμενο τρίμηνο με τους φορητούς υπολογιστές να παραμένουν σταθεροί όσον αφορά τα τεμάχια. Πτώση υπήρξε μεν, αλλά ήταν μικρότερα από τα προηγούμενα τρίμηνα.

Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία της IDC, το δ’ τρίμηνο του 2012, το οποίο, παραδοσιακά, είναι το καλύτερο της χρονιάς, διετέθησαν στην ελληνική αγορά περίπου 187.000 προσωπικοί υπολογιστές, αριθμός χαμηλότερος κατά περίπου 11.000 μηχανήματα σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2011. Το ποσοστό της πτώσης –σε ετήσια βάση- ήταν της τάξεως του 5,9% και είναι από τα χαμηλότερα ποσοστά μείωσης σε επίπεδο τριμήνου που έχουν σημειωθεί από το τέλος του 2009, οπότε άρχισε και η πτώση της ελληνικής αγοράς PCs. Μάλιστα, ήταν το πιο χαμηλό ποσοστό μείωσης το 2012. Το γ’ τρίμηνο της προηγούμενης χρονιάς, η πτώση κινήθηκε στα επίπεδα του –23%, το β’ τρίμηνο ήταν στο –13% και το α’ τρίμηνο ήταν στο –26%. Πάντως, παρατηρητές της αγοράς υποστηρίζουν πως θα πρέπει να περιμένουμε και τα δύο πρώτα τρίμηνα του 2013 προκειμένου να έχουμε μία περισσότερο ξεκάθαρη εικόνα.

Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία της IDC, στο τρίμηνο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου 2012, οι πωλήσεις PC στην Ελλάδα κινήθηκαν λίγο πάνω από τις 120.000 τεμάχια, αριθμός που είναι από τους χαμηλότερους –σε επίπεδο τριμήνου- την τελευταία 7ετία. Σε σχέση με το γ’ τρίμηνο του 2011 όταν οι πωλήσεις είχαν φθάσει στις 157.000, η μείωση είναι της τάξεως του –23,2%, όταν το β’ τρίμηνο η πτώση ήταν στο –12,9% και στο α’ τρίμηνο στο –26%.

Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο είναι πάντως πως η πτώση οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στην πορεία των επιτραπέζιων συστημάτων (desktop PC), τα οποία εδώ και αρκετά χρόνια έχουν αρχίσει να «αποφεύγουν» οι καταναλωτές, στρεφόμενοι στους φορητούς υπολογιστές. Είναι χαρακτηριστικό πως το δ’ τρίμηνο του 2012 διετέθησαν περίπου 48.000 επιτραπέζιοι υπολογιστές, αριθμός μειωμένος κατά 18,4% σε σχέση με την αντίστοιχη επίδοση (58.000) του τελευταίου τριμήνου του 2011.

H κατάσταση είναι πολύ καλύτερη στο χώρο των φορητών υπολογιστών όπου ο αριθμός των τεμαχίων που διετέθησαν ήταν πρακτικά σταθερός. Συγκεκριμένα, τα προκαταρκτικά στοιχεία της IDC δείχνουν πως η πτώση ήταν της τάξεως μόλις του 0,7%, καθώς το δ’ τρίμηνο του 2012 διετέθησαν περίπου 138.500 φορητοί υπολογιστές έναντι 139.500 που ήταν η επίδοση το αντίστοιχο τρίμηνο του 2011. Δεδομένου ότι πολλές φορές τα τελικά στοιχεία είναι «ενισχυμένα» σε σχέση με τα προκαταρκτικά δεν αποκλείεται τελικώς να υπήρξε και αύξηση στη συγκεκριμένη κατηγορία προσωπικών υπολογιστών.

Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως την πτώση συγκράτησε και οι σχετικά καλές επιδόσεις που υπήρξαν στις πωλήσεις υπολογιστών που χρησιμοποιούνται από επιχειρήσεις. Στη συγκεκριμένη κατηγορία, η πτώση ήταν μόλις 3,3%, όταν οι πωλήσεις υπολογιστών για καταναλωτές μειώθηκαν κατά 7,5%.

Τι έκαναν οι κατασκευαστές

Όσον αφορά στα μερίδια αγοράς, το δ’ τρίμηνο φάνηκε πως η απώλεια της πρώτης θέσης από την ΗΡ το γ’ τρίμηνο ήταν απλώς ένα διάλειμμα. Ο αμερικανικός κολοσσός επέστρεψε στην πρώτη θέση, αυξάνοντας τις πωλήσεις σε αριθμό τεμαχίων κατά 4,5% σε ετήσια βάση, και με ένα μερίδιο που έφθασε στο 23,2%. Σημειωτέον πως, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, το γ’ τρίμηνο του 2012, η ΗΡ προτίμησε να μην προωθήσει πολλά μοντέλα εν αναμονή των Windows 8 που κυκλοφόρησαν στο τέλος Οκτωβρίου.

Στη δεύτερη θέση βρέθηκε μία ελληνική εταιρεία, η Πλαίσιο Computers, οι Turbo-X υπολογιστές της οποίας, απέσπασαν ένα μερίδιο της τάξεως του 11,4% στο σύνολο της αγοράς, ενώ ήταν πρώτοι στα επιτραπέζια συστήματα.

Πολύ κοντά σε μερίδιο (11,2%) βρέθηκε η Toshiba, η οποία διαθέτει μόνο φορητά συστήματα. Διψήφιο ποσοστό όσον αφορά το μερίδιο αγοράς έχει και η Dell, η οποία κινήθηκε στο 10,3%. Την πεντάδα έκλεισε η Sony, η οποία αν και απευθύνεται σχεδόν αποκλειστικά σε καταναλωτές, κατάφερε να αποσπάσει ένα μερίδιο της τάξεως του 9,1%.

Οι δύο ταχύτερα αναπτυσσόμενοι κατασκευαστές ακολουθούν στην 6η και 7η θέση. Συγκεκριμένα, η Lenovo υπερδιπλασίασε τις πωλήσεις και το μερίδιο της έφθασε στο 8,3% όταν το δ’ τρίμηνο του 2011 ήταν στο 3,4%. Την ακολουθεί η Samsung, η οποία από 1,9% μερίδιο το τελευταίο τρίμηνο του 2011 έφθασε το δ’ τρίμηνο του 2012 στο 4,9% και την 7η θέση της συνολικής κατάταξης.

Η Apple παρέμεινε σταθερή σε πωλήσεις –από περίπου 7000 τεμάχια «έπεσε» στα 6100- και το μερίδιο της κινήθηκε στα επίπεδα του 3,3%. Οι πωλήσεις σε επιχειρήσεις βοήθησαν τη Fujitsu να έχει μερίδιο της τάξεως του 3%, ενώ τη δεκάδα κλείνει η Acer, η οποία βρίσκεται σε περίοδο αναδιοργάνωσης, και είχε ένα μερίδιο που έφθασε στο 2,9%.

Δημήτρης Μαλλάς

Related Posts