E-commerce: Ελλαδα οπως Ευρωπη;

Πλησιέστερα στο προφίλ του διεθνούς καταναλωτή ηλεκτρονικών καταστημάτων έχει έρθει πλέον εκείνο των Ελλήνων καταναλωτών, με το ηλεκτρονικό εμπόριο στη χώρα μας όχι μόνο να αυξάνεται αλλά και να διαφοροποιείται ποιοτικά σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια. Αυτό είναι το συμπέρασμα που προκύπτει από την έρευνα του εργαστηρίου ELTRUN την οποία παρουσίασε ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιώργος Δουκίδης, στο πλαίσιο του 10ου συνεδρίου της ΕΕΔΕ για την καινοτομία και το ηλεκτρονικό επιχειρείν.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, λοιπόν, ο Έλληνας καταναλωτής χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο προκειμένου να βρει προϊόντα σε καλύτερες τιμές απ’ ότι στα φυσικά καταστήματα ενώ παράλληλα αναζητά προσφορές και προϊόντα που δεν υπάρχουν στο εξωτερικό.Συγκεκριμένα, ο Έλληνας online καταναλωτής χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο για τις αγορές του κυρίως επειδή βρίσκει καλύτερες τιμές (66%), όπως και επειδή μπορεί να συγκρίνει άμεσα τιμές (39%) αλλά και για να βρει προϊόντα που δεν βρίσκει στα φυσικά καταστήματα (35%).

Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες είναι οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες, η διαμονή σε καταλύματα, τα εισιτήρια για εκδηλώσεις , οι υπολογιστές, τα είδη ένδυσης και υπόδησης, οι ηλεκτρονικές συσκευές, η παραγγελία έτοιμου φαγητού, τα βιβλία και τα οικιακά είδη.

Ενδεικτικό της ωριμότητας που επιδεικνύει πλέον ο Έλληνας online καταναλωτής είναι και το γεγονός ότι χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο για ένα σημαντικό κομμάτι των αγορών του και όχι περιστασιακά. Αναλυτικότερα, το 30% πραγματοποιεί το 11%-30% των αγορών του online, το 24% το 30%-50% και το 9% κάνει πάνω από τις μισές! Ενδιαφέρουσα τάση είναι ο συνδυασμός της αναζήτησης online και της αγοράς σε φυσικό κατάστημα, και το αντίστροφο, τάση που παρουσιάζεται όλο και πιο έντονη.

Έτσι, πριν αγοράσουν ένα προϊόν online, οι Έλληνες καταναλωτές κοιτούν ιστοσελίδες με σύγκριση τιμών, τα website των εταιρειών, αλλά σελίδες με σχόλια χρηστών. Σημαντική είναι και η τάση της χρήσης των social media, με το 75% των συμμετεχόντων στην έρευνα να δηλώνει ότι έχει κάνει Like σε κάποια μάρκα προϊόντος και το 69% σε κάποιο e-shop.

Ωστόσο δεν λείπουν και τα σημεία διαφοροποίησης σε σύγκριση με τις ανεπτυγμένες χώρες της Ευρώπης. Ένα από αυτά είναι η χρήση της αντικαταβολής, η οποία στη χώρα μας που παραμένει το πιο δημοφιλές μέσο πληρωμών (80% τη χρησιμοποιεί συνήθως ή αραιά). Ακολουθούν οι χρεωστικές (70%) και οι πιστωτικές κάρτες (64%), ενώ υψηλό είναι και το ποσοστό του PayPal (63%).

Οι βασικοί προβληματισμοί συνεχίζουν να εντοπίζονται στα θέματα της ασφάλειας και της μεταφοράς των προϊόντων αν και γενικότερα οι σχετικές ανησυχίες περιορίζονται.

Σε άνοδο βρίσκεται επίσης και η χρήση των smartphones όσον αφορά τις online αγορές, καθώς το 66% δηλώνει ότι χρησιμοποιεί συνήθως ή αραιά εφαρμογές (apps) για τη διευκόλυνση των αγορών του.
 

Related Posts