Περα απο τη φωνη

Από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, όταν και αρχίσαμε να συζητάμε για τα δίκτυα 3G, άκουγα ότι το μέλλον και της κινητής τηλεφωνίας είναι στα data. Το θυμήθηκα αυτό την περασμένη εβδομάδα, όταν στην παρουσίαση της μελέτης για τα 20 χρόνια της κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα που πραγματοποίησε το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών για λογαριασμό της Ένωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας (ΕΕΚΤ), έγινε ιδιαίτερη αναφορά στη σημασία της κινητής ευρυζωνικότητας και των mobile data. Και αναρωτιόμουν γιατί τα ξανακούω για πολλοστή φορά.

Τα τελευταία 12 χρόνια, τα δεδομένα ήταν πάντα στο επίκεντρο των συζητήσεων για το μέλλον της κινητής. Αλλά, μόνο τα τελευταία 3 χρόνια, έχω να δει να γίνονται κάποιες κινήσεις προς την κατεύθυνση της αξιοποίησης των υπηρεσιών δεδομένων ως μία επιπλέον πηγή εσόδων για τις εταιρείες του κλάδου. Και νομίζω ότι αυτό έγινε επειδή ο συνδυασμός της οικονομικής κρίσης με τον αναίτιο “πόλεμο” της καρτοκινητής το 2008 οδήγησε σε σημαντική πτώση των εσόδων από τις υπηρεσίες φωνής. Μόνο τότε έγινε κατανοητό ότι η φωνή δεν είναι πανάκεια και ότι πρέπει να εντοπισθούν άλλες πηγές εσόδων.

Αυτό που με ενοχλεί είναι να ακούω ότι η Ελλάδα έχει μείνει πίσω σε σχέση με το εξωτερικό όσον αφορά στη χρήση των δεδομένων μέσα από τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας. Λογικό ήταν να μείνει πίσω, όταν για χρόνια η χρήση των υπηρεσιών mobile broadband ήταν απαγορευμένος καρπός λόγω των υψηλών χρεώσεων. Η αίσθηση που έχω είναι πως οι εταιρείες πίστευαν πως στα mobile data μπορούσαν να ακολουθήσουν το ίδιο μοντέλο που ακολούθησαν με τη φωνή την αμέσως προηγούμενη δεκαετία. Και δεν κατάλαβαν ότι πρέπει να αλλάξουν το επιχειρηματικό μοντέλο τους.

Δεν θα ξεχάσω κάτι που συνέβη το 2008 λίγους μήνες αφού η Apple είχε λανσάρει το iPhone και είχε “υποχρεώσει” την AT&T να το προσφέρει μαζί με ένα πρόγραμμα που περιλάμβανε τόσο χρόνο ομιλίας όσο και αρκετά MBs δεδομένων. Εκείνη τη χρονιά, παρουσιάστηκε το HTC Diamond, μία εξαιρετική συσκευή με Windows Mobile, την οποία κάποιο από τα τρία δίκτυα είχε “αναλάβει” να διανείμει αποκλειστικά για 1-2 μήνες. Στη συνέντευξη Τύπου ρώτησα αν ο πάροχος είχε κάποιο πακέτο που να συνδυάζει υπηρεσίες φωνής και δεδομένων. Η απάντηση που πήρα από το στέλεχος του παρόχου που ήταν παρών έδειχνε ότι όχι μόνο δεν περίμενε αυτή την ερώτηση, αλλά δεν καταλάβαινε τι εννοούσα! Πολύ απλά, οι εταιρείες κινητής ήξεραν κατά βάση τις υπηρεσίες φωνής, είχαν συνηθίσει τα υψηλά περιθώρια κέρδους που έδιναν αυτές και υπήρχε ένα ζήτημα με τα δεδομένα.

Κάτι αντίστοιχο συνέβη και σε άλλες χώρες της Ευρώπης, αλλά πολύ γρήγορα άλλαξαν μυαλά και προσαρμόστηκαν στην νέα πραγματικότητα. Στην Ελλάδα, χρειάστηκε να περιμένουμε μέχρι να δείξει για τα καλά η κρίση τα δόντια της για να αρχίσουμε να βλέπουμε μία διαφορετική προσέγγιση από τις ελληνικές εταιρείες κινητής.

Το μόνο θετικό είναι ότι τώρα διαφαίνεται πολύ μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τις υπηρεσίες δεδομένων, τόσο αυτές που αφορούν τους οικιακούς καταναλωτές όσο και εκείνες που απευθύνονται σε επιχειρήσεις. Βέβαια, υπάρχει το θέμα της υπερβολικής φορολόγησης και εκεί οι πάροχοι έχουν δίκιο να παραπονιούνται, αλλά θα πρέπει και οι εταιρείες να προωθήσουν τις υπηρεσίες και το κυριότερο να εκπαιδεύσουν το κοινό. Γιατί δεν φθάνει να δώσεις ένα φθηνό smartphone στον καταναλωτή, θα πρέπει να αρχίσει και να το χρησιμοποιεί. Διαφορετικά, θα δούμε εκ νέου περιπτώσεις όπως αυτή με τη χρήση του iPhone. Για όσους δεν το γνωρίζουν περίπου 30% των κατόχων iPhone στην Ελλάδα καταναλώνουν μηδενικό όγκο δεδομένων!