Η πιο μεγαλη (για POS) ωρα, ειναι τωρα!

Tα τερματικά αποδοχής καρτών (γνωστότερα ως POS) μπήκαν πρόσφατα στο επίκεντρο των οικονομικών συναλλαγών εξαιτίας των αλλαγών στη νομοθεσία. Η υποχρεωτική χρήση “πλαστικού χρήματος” σε όλη την αγορά έχει δημιουργήσει μια νέα ευκαιρία για το κανάλι των συνεργατών. Όλοι οι επαγγελματίες, ανεξάρτητα από τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιούνται (ελεύθεροι επαγγελματίες, λιανικό εμπόριο, εστίαση κ.λπ.), θα χρειαστούν τερματικά αποδοχής πιστωτικών καρτών. Με τα νέα δεδομένα στο χώρο της λιανικής πώλησης και της εστίασης, οι επιχειρήσεις θα αναζητήσουν λύσεις που θα καλύπτουν όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες, προκειμένου να αυξήσουν την παραγωγικότητα, την ταχύτητα διεκπεραίωσης και κατ’ επέκταση τα έσοδά τους. Και ακριβώς σε αυτή τη συγκυρία, το κανάλι συνεργατών καλείται να συνεισφέρει με την τεχνογνωσία του, προκειμένου να προσφέρει τις καλύτερες και αμοιβαία επωφελείς λύσεις.

 

Όταν μιλάμε για Point of Sale, γενικά αναφερόμαστε στα σημεία πώλησης στα οποία πραγματοποιούνται οικονομικές συναλλαγές, όπως, για παράδειγμα, σε ένα ταμείο καταστήματος. Ο γενικότερος όρος “σύστημα POS” σημαίνει το συνδυασμό hardware και software που διαχειρίζεται τις οικονομικές συναλλαγές, αντί της ταμειακής μηχανής. Η χρήση ενός συστήματος POS προσφέρει σημαντικά οφέλη σε σύγκριση με το παραδοσιακό σύστημα ταμειακών μηχανών, δεδομένου πως έχει τη δυνατότητα να συγκεντρώσει, να αποθηκεύσει και να προσφέρει reports των δεδομένων (όπως τις πληρωμές, τις πωλήσεις ή τις πληροφορίες των πελατών).

 

Ένα σύστημα POS ουσιαστικά εξοικονομεί χρόνο και εργασία, αυξάνοντας την αποτελεσματικότητα και την ακρίβεια στο inventory, στο reporting, στις παραγγελίες και στην παροχή του καλύτερου δυνατού service στους πελάτες.

Η ποιότητα ενός συστήματος POS τελικά καθορίζεται από συγκεκριμένα χαρακτηριστικά: Την ταχύτητα, το κόστος, τη λειτουργία, αλλά και την ευκολία χρήσης. Βέβαια, η βασικότερη απαίτηση είναι εκείνη της αξιοπιστίας, μιας και δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή οποιαδήποτε χαμένη ή λανθασμένη συναλλαγή. Σε όλους αυτούς τους τομείς, τα συστήματα POS υπερέχουν αισθητά έναντι των παραδοσιακών λύσεων.

 

 

Τα πλεονεκτήματα και οι τάσεις

Τα σύγχρονα POS είναι ουσιαστικά τα τερματικά αποδοχής καρτών POS, τα οποία αποτελούν το ψηφιακό υποκατάστατο της ταμειακής μηχανής. Πρόκειται βέβαια για σαφώς πιο σύνθετες συσκευές ακόμα και από τις πλέον σύγχρονες ταμειακές, καθώς προσφέρουν τη δυνατότητα καταγραφής και ελέγχου των εντολών των πελατών, ενώ συνδέονται σε άλλα συστήματα στο δίκτυο, διαχειρίζονται το inventory και βεβαίως δέχονται χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες. Το τερματικό POS εμπεριέχει έναν υπολογιστή, ο οποίος τρέχει συγκεκριμένες εφαρμογές και διαθέτει συσκευές Input/Output, ώστε να καλύψει συγκεκριμένες ανάγκες.

 

Πολλές σύγχρονες λύσεις από μεγάλα brands διαθέτουν όλες τις δυνατότητες μιας παραδοσιακής λύσης POS και κομψή σχεδίαση που προσαρμόζεται εύκολα στο περιβάλλον της επιχείρησης. Μπορούν να τοποθετηθούν σε πάγκο ή στον τοίχο, με ρυθμιζόμενη κλίση και ύψος, ενώ ταυτόχρονα η δυνατότητα επιλογής διαφορετικών μεγεθών οθόνης, αναβαθμίζει την εμπειρία χρήσης τόσο για το προσωπικό όσο και για τους πελάτες.

Τα σύγχρονα τερματικά POS συνδέονται με πληθώρα περιφερειακών συσκευών όπως συσκευή MSR, συσκευή ανάγνωσης δακτυλικών αποτυπωμάτων ή κάμερα Web, μεταξύ άλλων. Τα τερματικά POS χρησιμοποιούνται σε πληθώρα κλάδων του retail, στην εστίαση, στην αναψυχή, στο hospitality κ.ο.κ. Μια πρόσθετη διαφοροποίηση είναι εκείνη ανάμεσα στα ενσύρματα ή ασύρματα POS. Αν η φύση της επιχείρησης ή του καταστήματός δεν απαιτεί μεταφορά του, το ενσύρματο POS απαιτεί απλά μόνο μία γραμμή τηλεφώνου ή Ethernet και πρόσβαση στο ρεύμα για να τεθεί σε λειτουργία. Από την άλλη, για όσους επιθυμούν μεταφορά του εντός ή εκτός του καταστήματός, το ασύρματο POS παρέχει ευελιξία και ευκολία στη χρήση αφού μεταφέρεται εύκολα. Χάρη στην ενσωματωμένη SIM κάρτα του, είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί οπουδήποτε. Αποτελεί την ιδανική λύση για εστιατόρια ή πρατήρια καυσίμων, για παράδειγμα.

 

Τα retail συστήματα POS είναι εξαιρετικά εξελιγμένα, ισχυρά και εύχρηστα δίκτυα υπολογιστών σε εμπορική χρήση. Για την ακρίβεια, τα περισσότερα συστήματα του είδους, κάνουν πολλά περισσότερα από απλές POS λειτουργίες. Επιπλέον, διατίθενται λύσεις POS ακόμα και για τους πιο “μικρούς” retailers, οι οποίες προσφέρουν ολοκληρωμένο accounting, διαχείριση και έλεγχο αποθήκης, λύση CRM, διαχείριση υπηρεσιών, υπηρεσίες ενοικίασης, reporting λειτουργίας και μισθοδοσία.

 

Mobile POS

Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες φυσικών καταστημάτων στην εποχή μας διατηρούν μια παραδοσιακή διαδικασία checkout, όπου οι πελάτες μπορούν να δουν τα προϊόντα τους και στη συνέχεια να πληρώσουν σε κάποιο ταμείο (ή POS) κοντά στο έξοδο προτού φύγουν. Από την άλλη, πολλές επιχειρήσεις αναζητούν νέους τρόπους για να κάνουν την διαδικασία αυτή περισσότερο portable και φιλική προς τον πελάτη.

 

Στις ημέρες μας, χάρη στη νεότερη τεχνολογία, οι πελάτες δεν χρειάζεται να περιμένουν στην ουρά. Αντίθετα, με τη χρήση mobile POS, βασισμένων στα smartphones και στα tablet συστήματα, οι υπάλληλοι του καταστήματος μπορούν να κινούνται σε όλη την έκταση του καταστήματος και να βοηθούν τους πελάτες τους να συγκρίνουν τιμές, να αναζητούν προϊόντα και, το σημαντικότερο, να πληρώνουν από το σημείο εκείνο που βρίσκονται στο κατάστημα, αποφεύγοντας τις ουρές των ταμείων.

Το mobile POS είναι ένα smartphone, tablet ή εξειδικευμένη ασύρματη συσκευή που εκτελεί τις λειτουργίες μιας ταμειακής μηχανής ή ενός τερματικού συστήματος POS. Οι υλοποιήσεις mobile POS επιτρέπουν στις επιχειρήσεις να διεξάγουν τις οικονομικές τους συναλλαγές επιτόπου, βελτιώνοντας συνολικά την εμπειρία των πελατών, ενώ ταυτόχρονα απελευθερώνουν πολύτιμους πόρους που αλλιώς θα περιορίζονταν στο χώρο του ταμείου. Ταυτόχρονα, το mobile POS αποτελεί μια οικονομική επιλογή, επιτρέποντας στις μικρές επιχειρήσεις να διεξάγουν συναλλαγές, δίχως να χρειάζεται να επενδύσουν σε ηλεκτρονικό μητρώο ή να πληρώσουν κάποιον για να υποστηρίξει το software.

 

Το βασικό πλεονέκτημα είναι πως οποιοδήποτε smartphone και tablet μπορεί να μεταμορφωθεί σε mobile POS. Συνήθως, τα συστήματα αυτά περιλαμβάνουν έναν αναγνώστη καρτών που μπορεί να ενσωματωθεί σε ένα smartphone ή tablet, προκειμένου να αποδέχεται πληρωμές πιστωτικών και χρεωστικών καρτών on the go. Κάποια από τα συστήματα αυτά περιλαμβάνουν software που μετατρέπει τις mobile συσκευές σε εικονικές ταμειακές μηχανές, καθώς και προαιρετικό hardware όπως stand για τα tablets. Μάλιστα, κάποιοι software vendors προσφέρουν την επιλογή για docking stations χειρός (τα λεγόμενα sleds) που επιτρέπουν στη mobile συσκευή να διαβάζει barcodes και να εκτυπώνει αποδείξεις. Επιπλέον, υπάρχουν και συστήματα mobile POS “ραμμένα” στα μέτρα διαφορετικών κλάδων επιχειρήσεων, όπως είναι τα εστιατόρια και τα καταστήματα λιανικής. Ανάλογα με το software που διαθέτει, ένα mobile POS μπορεί να λειτουργήσει σαν stand-alone συσκευή που απλά συνδέεται στον τραπεζικό λογαριασμό της επιχείρησης ή μπορεί να ενσωματωθεί σε ένα μεγαλύτερο, legacy σύστημα POS. Προκειμένου να κρατηθούν ασφαλή τα δεδομένα του κατόχου της κάρτας, τα δεδομένα των πελατών είναι κρυπτογραφημένα και αποθηκευμένα στο cloud και όχι στη συσκευή.

 

Τα mobile POS συστήματα καθιστούν ακόμα πιο εύκολη την παρακολούθηση των συναλλαγών, δημιουργώντας ακόμα πιο στοχευμένα μηνύματα και προσφορές, μιας και συγκρατούν τις πληροφορίες επαφών των πελατών και το ιστορικό των αγορών. Κάποια συστήματα περιλαμβάνουν, επιπρόσθετα, και εργαλεία email και social media, τα οποία θα επιτρέψουν στην επιχείρηση να δημιουργήσει προσωποποιημένα μηνύματα για εξειδικευμένες προσφορές και ανακοινώσεις.

 

Σύμφωνα με τις προβλέψεις, ολοένα και περισσότεροι retailers θα οδηγούνται σταδιακά προς την κατεύθυνση αυτή. Ιδιαίτερα, καθώς η “μάχη” μεταξύ των φυσικών καταστημάτων και του e-commerse παίρνει νέα τροπή, οι retailers αναγνωρίζουν την ανάγκη σύγκλισης των δύο αυτών κλάδων, προκειμένου να ωφεληθούν οι ίδιοι και οι πελάτες τους.

 

 

Οι νέες συνθήκες

Η παρουσία των POS δεν είναι όμως απλά θέμα καινοτομίας και θεωρητικής άποψης για την ελληνική αγορά. Πρόκειται περί πραγματικότητας, δεδομένου πως πλέον αποτελεί υποχρέωση των επιχειρήσεων να αποδέχονται τις πληρωμές μέσω καρτών. Σύμφωνα, συγκεκριμένα, με το άρθρο 65 του ν. 4446/2016 η υποχρέωση αυτή επεκτείνεται σταδιακά στο σύνολο των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην ελληνική επικράτεια. Η βασική αιτιολογία είναι η τροφοδότηση του Υπουργείου Οικονομικών και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων με πλήρη και ολοκληρωμένα στοιχεία, τα οποία αφορούν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές των επιχειρήσεων, μέσω στοιχείων που θα μεταβιβάζονται από τους παρόχους πληρωμών, δηλαδή τις Τράπεζες.

 

Σύμφωνα με το άρθρο 66 του νόμου 4446/2016: “Προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ότι, από την 1η Φεβρουαρίου του 2017, οι επιχειρήσεις που αποδέχονται ηλεκτρονικές πληρωμές υποχρεούνται να ενημερώνουν τους καταναλωτές σχετικά με την αποδοχή καρτών και μέσων πληρωμής, με σαφή τρόπο που να μην επιδέχεται παρερμηνείας και με αναγραφή ευκρινώς της πληροφορίας αυτής στην είσοδο του καταστήματος και στο ταμείο. Σε όσους παραβαίνουν την υποχρέωση αυτή, θα επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους χιλίων (1.000) ευρώ.”

 

Η απόφαση που περιγράψαμε, αφορά περίπου 200.000 επιχειρήσεις, οι οποίες θεωρείται πως βρίσκονται στη ζώνη “υψηλού κινδύνου” για φοροδιαφυγή. Στη λογική αυτή, στους 12 κλάδους που μπαίνουν στο πρώτο κύμα υποχρεωτικών πληρωμών με POS πηγαίνει σεβαστό μέρος των δαπανών των νοικοκυριών. Οι κλάδοι αυτοί είναι οι εξής:

 

  • Εστίαση-μπαρ-καφέ
  • Επισκευές
  • Εκπαίδευση
  • Ένδυση-υπόδηση
  • Ενοικιάσεις
  • Κομμωτήρια
  • Γυμναστήρια
  • Νομικές δραστηριότητες
  • Ιατρικές υπηρεσίες
  • Τηλεπικοινωνίες
  • Ενέργεια
  • Τυχερά παιχνίδια

 

Το μέτρο όμως δεν σταματάει εδώ, καθώς στόχος του υπουργείου Οικονομικών είναι να ολοκληρώσει την υποχρεωτική εφαρμογή των POS στην αγορά σε τρεις φάσεις. Η επόμενη φάση θα είναι μέχρι το τέλος του έτους και θα αφορά, μεταξύ άλλων, μικρά καταστήματα τροφίμων, ψιλικά, μπακάλικα κ.ο.κ. Η τρίτη φάση θα ολοκληρωθεί στις 30 Ιουνίου 2018.

 

Εύκολα γίνεται κατανοητό από το κανάλι συνεργατών πόσο σημαντικό είναι να δραστηριοποιηθεί στο συγκεκριμένο χώρο, δεδομένου πως κατέχει την απαραίτητη τεχνογνωσία για να προτείνει λύσεις που θα καλύπτουν τις τρέχουσες ανάγκες τους.

 

Η αγορά του POS στην Ελλάδα

Ας δούμε όμως τα στοιχεία της ελληνικής αγοράς, όπως αυτά παρουσιάζονται από έγκυρες δημοσιογραφικές πηγές. Συγκεκριμένα, υπολογίζεται πως τον Ιούνιο του 2015 (πριν την επιβολή των Capital Controls) οι συσκευές POS ήταν περίπου 160.000. Η διαφοροποίηση φάνηκε στη συνέχεια, όπου από την αρχή του 2016 προστέθηκαν περίπου 150.000 συσκευές POS στην ελληνική αγορά αυξάνοντας τον αριθμό τους σε πάνω από 300.000.

 

Οι συσκευές αυτές μάλιστα τοποθετούνται και σε επιχειρήσεις που στις περισσότερες περιπτώσεις δεν δέχονταν πλαστικό χρήμα, και συγκεκριμένα σε καταστήματα όπως ταβέρνες, μικρές επιχειρήσεις λιανεμπορίου, φαρμακεία, περίπτερα, ταξί. Το ίδιο ισχύει και στις περιπτώσεις των ελεύθερων επαγγελματιών, δηλαδή γιατρών, δικηγόρων, μηχανικών κ.ο.κ.

 

Η δυναμική αυτή δεν σταματάει όμως εδώ, μιας και σύμφωνα με εκτιμήσεις των εμπλεκόμενων παραγόντων, η εγχώρια αγορά θα μπορούσε να χωρέσει τουλάχιστον 150.000 POS ακόμα. Η εκτίμηση αυτή βασίζεται κυρίως στο γεγονός πως ζούμε σε μια τουριστική χώρα, οπότε ο συνολικός αριθμός θα μπορούσε να εκτιναχτεί στα 450.000 POS, ένας καθόλου υπερβολικός στόχος. Από την άλλη, αν και η αύξηση των συσκευών είναι εντυπωσιακή, κυρίως το τελευταίο έτος, εξακολουθεί να υπολείπεται σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σημαντικά περιθώρια αύξησης. Προκειμένου να έχουμε μια αναλογία στο μυαλό μας, μέσα στο 2015 αντιστοιχούσαν περί τις 20 συναλλαγές με κάρτες πληρωμών, σε σύγκριση με τις 8 του 2014, ενώ αντίστοιχα ο μέσος όρος του κατοίκου της Ευρωπαϊκής Ένωσης έφτανε τις 93 συναλλαγές το 2014.

 

Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο συνολικός κύκλος εργασιών με κάρτες πληρωμών που εκδόθηκαν στην Ελλάδα ανήλθε στα 9 δις ευρώ (αντιστοιχεί στα 818 ευρώ ανά κάτοικο), έναντι 4,7 δις ευρώ (428 ευρώ ανά κάτοικο) το 2014, σε σύγκριση με το μέσο όρο ων 3.947 ευρώ ανά κάτοικο στην Ευρωπαϊκή Ένωση (μέσα στο 2014). Συμπερασματικά, οι συναλλαγές και η αξία συναλλαγών με κάρτες διπλασιάστηκαν κατά τη διάρκεια του 2015, συγκρινόμενες με το 2014, ωστόσο εξακολουθούν να υπολείπονται κατά πολύ έναντι του αντίστοιχου μέσου όρου στα υπόλοιπα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η τάση όμως είναι σαφής: Οι Έλληνες εκπαιδεύονται στη χρήση του πλαστικού χρήματος.

 

Προκειμένου να έχουμε μια συνολική εκτίμηση, στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, κυκλοφορούν περί τις 15 εκατομμύρια κάρτες πληρωμών. Πρόκειται για χρεωστικές, πιστωτικές και προπληρωμένες κάρτες που έχουν εκδοθεί από ελληνικές τράπεζες και είναι ενεργές. Από τις κάρτες που σήμερα είναι ενεργές στην ελληνική αγορά το 81% είναι χρεωστικές κάρτες και το 19% πιστωτικές. Σύμφωνα με τα στοιχεία, η χρεωστική κάρτα ουσιαστικά γεφύρωσε την απόσταση μεταξύ μετρητών και καρτών.

 

Ο αριθμός που προαναφέραμε αντιστοιχεί σε 1,4 κάρτα πληρωμών ανά κάτοικο, σε σύγκριση με το 1,5 ανά κάτοικο για τα λοιπά κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μέχρι το τέλος του 2015, οι χρεωστικές κάρτες υπολογίζεται πως αναλογούσαν στο 81% και οι πιστωτικές κάρτες στο 19% του συνόλου των ενεργών καρτών που βρίσκονται σε κυκλοφορία.

 

Σύμφωνα μάλιστα με στοιχεία έρευνας που διενεργήθηκε, το 50% χρησιμοποιεί σαφώς λιγότερα μετρητά σε σχέση με το παρελθόν, ενώ το 48% εκτιμά πως στο μέλλον πρόκειται να χρησιμοποιήσει ακόμα περισσότερο τις χρεωστικές κάρτες στις συναλλαγές του. Στην ίδια λογική, σημαντική είναι η εξάπλωση των ανέπαφων καρτών στην ελληνική αγορά, ενώ αντίστοιχα έχουν αυξηθεί και τα συμβατά με την τεχνολογία αυτή POS.

 

Η παγκόσμια αγορά

Όσον αφορά την παγκόσμια αγορά, η Zion Market Research κυκλοφόρησε μια νέα έρευνα, όπου σύμφωνα με τα στοιχεία της, η παγκόσμια αγορά POS terminals από πλευράς αξίας αγγίζει τα 45,97 δις δολάρια το 2016, ενώ αναμένεται να φτάσει τα 98,27 δις δολάρια ως το 2022, μια αύξηση με ετήσιο μέσο όρο ανάπτυξης 13,5% μεταξύ του 2017 και του 2022.

 

Βασικός παράγοντας ανάπτυξης της αγοράς POS παραμένει ο ολοένα και αυξανόμενος αριθμός των e-commerse συναλλαγών. Η συνεχής υιοθέτηση των mobile συσκευών, όπως είναι τα smartphones και τα tablets, ενισχύει την ανάπτυξη της αγοράς του e-commerce. Η σχετικά πρόσφατη μετακίνηση του καταναλωτικού κοινού προς συναλλαγές που δεν πραγματοποιούνται με cash και η διαθεσιμότητα επιπρόσθετων επιλογών πληρωμής, αναμένεται να ενισχύσει τη ζήτηση για τα συστήματα αυτά. Εντούτοις, υπάρχουν ακόμα κάποιες ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια και την έλλειψη ενημέρωσης όσον αφορά τα πλεονεκτήματα των POS από μικρές επιχειρήσεις που έχει αντίκτυπο στην ανάπτυξη της αγοράς.

 

Πέραν αυτών, η αγορά των POS σε παγκόσμιο επίπεδο διαφοροποιείται βάσει προϊόντος, component, περιοχής και εφαρμογής. Το product segment περιλαμβάνει fixed POS τερματικά και ασύρματα και mobile POS τερματικά. Όσον αφορά το component segment διαφοροποιείται σε hardware και software. Τα segment εφαρμογών της αγοράς αυτής είναι το retail, το hospitality, η υγεία, η ψυχαγωγία κ.λπ. Επί του παρόντος, το retail segment είναι το κυρίαρχο στην αγορά, κυρίως χάρη στον όγκο των συναλλαγών.

 

 

Ευκαιρία για το κανάλι

Ο συναγωνισμός μεγάλων παικτών στην αγορά αυτή, αναμένεται να ενταθεί στην αγορά των συστημάτων POS, μιας και ολοένα και περισσότεροι σπεύδουν να παρουσιάσουν προϊόντα και υπηρεσίες. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση της ελληνικής αγοράς, τόσο στις ολοκληρωμένες λύσεις POS όσο και στα αντίστοιχα τερματικά καρτών. Δεδομένων των γνωστών συνθηκών που επικρατούν στην οικονομία της χώρας, ιδίως με τα Capital Controls, έχει γίνει ξεκάθαρη η ανάγκη πραγματικής μηχανογράφησης ακόμα και της πλέον μικρής επιχείρησης, αλλά και της υποστήριξης χρήσης πλαστικού χρήματος, η οποία σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις γίνεται υποχρεωτική. Όπως κατανοούμε εύκολα, όλα αυτά αποτελούν μια τεράστια ευκαιρία για το δίκτυο συνεργατών, χάρη στο εύρος των υπηρεσιών και της συνεπακόλουθης δυνατότητας δραστηριοποίησης που προσφέρουν τα συστήματα POS.

Το “έδαφος” είναι πλέον γόνιμο για την προώθηση των συστημάτων POS – και στην cloud/ mobile μορφή των τερματικών- τόσο στους ήδη υπάρχοντες πελάτες που θα χρειαστεί να αναβαθμίσουν ή να αλλάξουν την υποδομή τους, όσο και στους πελάτες εκείνους που “ψάχνονται” για λύσεις του είδους. Το εν λόγω μάλιστα κοινό μπορεί να αποδειχθεί ακόμα πιο μεγάλο, καθώς μέχρι πρότινος δεν είχε μεριμνήσει για την απόκτηση της απαραίτητης υποδομής, με αποτέλεσμα οι εξελίξεις να το προσπεράσουν. Οι επιχειρήσεις αυτές είναι πλέον “πεινασμένες” για την ταχύτατη υλοποίηση σύγχρονων λύσεων POS και οι συνεργάτες θα πρέπει να είναι παρόντες με τεχνογνωσία και λύσεις για το κοινό αυτό. Αξιοποιώντας τη δυναμική που προσφέρει η αγορά αυτή, θα εξασφαλίσει στο κανάλι ικανοποιητικά περιθώρια κέρδους, ικανοποίηση από την πλευρά των πελατών και μια αμοιβαία επωφελή και μακροχρόνια σχέση.

Ακριβώς επειδή το κανάλι ήδη δραστηριοποιείται στο χώρο της τεχνολογίας και γνωρίζει το χώρο όσο κανένας άλλος, αποτελεί (και πρέπει να το κάνει) τον πρώτο σταθμό των πελατών τους και στην αγορά των τερματικών POS. Το κανάλι είναι αυτό που θα συμβουλέψει τις εταιρείες-πελάτες του για τη σωστή επιλογή του κατάλληλου POS ανάλογα με τον κλάδο δραστηριοποίησης τους, θα προτείνει λύσεις και βεβαίως θα αναλάβει να ολοκληρώσει την ενσωμάτωση του POS στο υφιστάμενο μηχανογραφικό σύστημα της επιχείρησης.

 

Νέες τεχνολογίες στην αγορά

Κάποιες από τις νέες τεχνολογίες, οι οποίες επαναπροσδιορίζουν τη λογική του POS είναι σχετικά πρόσφατες και δεν έχουν δοκιμαστεί σε ευρεία κλίμακα, πέρα από ένα μικρό δείγμα αγοράς. Για παράδειγμα, η NEC Corporation of America στο Irving του Texas, διαθέτει μια τεχνολογία που αποκαλεί Object Recognition POS.

 

Η τεχνολογία αυτή προσφέρει στον πελάτη τη δυνατότητα να τοποθετήσει το προϊόν ή τα προϊόντα του στο ταμείο, οπότε οι κάμερες αναγνωρίζουν τα προϊόντα και δεν χρειάζεται ο υπάλληλος να σκανάρει ξεχωριστά το κάθε αντικείμενο. Αφότου αναγνωριστούν τα αντικείμενα, θα εμφανιστεί ένα πράσινο “φωτοστέφανο” από πάνω τους, για να καταλάβει ο υπάλληλος πως είναι έτοιμα για πακετάρισμα. Στη συνέχεια, ο πελάτης πληρώνει χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της προτίμησής του.

 

Εκτός αυτού, η NEC επιπλέον τεστάρει και το Facial Payment, μια υπηρεσία πληρωμής χωρίς μετρητά που χρησιμοποιεί την αναγνώριση προσώπου για να παρέχει στους πελάτες έναν ταχύτατο τρόπο και μια ασφαλή εναλλακτική στις χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες. Ο πελάτης προσεγγίζει την περιοχή πληρωμής και αναγνωρίζεται άμεσα από την τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου. Ως πρόσθετη ταυτοποίηση, εμφανίζεται μια εικόνα του πελάτη στην οθόνη του ταμία. Ο ταμίας ελέγχει οπτικά για βεβαιωθεί πως η εικόνα και ο πελάτης είναι το ίδιο πρόσωπο, ώστε να επιτρέψει στη διαδικασία να ολοκληρωθεί. Τέλος, η πληρωμή χρεώνεται στο λογαριασμό του πελάτη.

 

Στο μέλλον, οι retailers είναι πιθανό να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες του λεγόμενου “conversational commerse” στα καταστήματά τους. Με τον όρο αυτόν εννοούμε τη σύγκλιση των brands, των bots, των apps και της ΑΙ, όπου το messaging είναι ένα διαδραστικό εργαλείο καθώς επίσης και μέσο επικοινωνίας. Ένα παράδειγμα “conversational commerce” στην πράξη είναι η συνεργασία της Mastercard με το ανθρωποειδές ρομπότ Pepper της SoftBank Robotics. Η Mastercard ανέπτυξε μια εμπορική εφαρμογή που επί του παρόντος τεστάρεται σε κάποιες επιχειρήσεις εστίασης στην Ασία. Με την εφαρμογή αυτή, οι πελάτες θα μπορούν να μπουν στο κατάστημα, να παραγγείλουν στο ρομπότ Pepper, ενώ αυτό θα προχωρήσει την παραγγελία και θα συλλέξει την πληρωμή ψηφιακά.

Στο μέλλον, η ρομποτική θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ευρύτερα από τους retailers για να βοηθήσει τους πελάτες να κάνουν ακόμα ταχύτερο, αποτελεσματικότερο και ασφαλέστερο checkout.

 

Άλλες τεχνολογίες που επί του παρόντος δεν χρησιμοποιούνται στο retail, θα μπορούσαν υιοθετηθούν από την αγορά. Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι μια εφαρμογή για τον τομέα της εστίασης που χρησιμοποιεί geo-location και beacon tracking προκειμένου να στείλει παραγγελίες απευθείας στην κουζίνα του εστιατορίου όταν ο πελάτης έχει σχεδόν φτάσει στο χώρο του εστιατορίου. Όταν επομένως, καθίσει στο τραπέζι του, το φαγητό θα τον περιμένει εκεί και θα είναι ζεστό.

 

Οι retailers θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν το ίδιο αυτό μοντέλο για όλες τις περιπτώσεις όπου ο πελάτης απλά θέλει να μπει και να βγει γρήγορα. Για παράδειγμα, ένα στεγνοκαθαριστήριο, θα μπορεί να έχει έτοιμο το κοστούμι του πελάτη στο ταμείο. Η εφαρμογή θα ειδοποιεί το κατάστημα καθώς ο πελάτης θα προσεγγίζει και θα ενεργοποιεί τη διαδικασία πληρωμής καθώς αυτός φεύγει. Το ίδιο θα ισχύει και στην περίπτωση ενός φαρμακείου όπου η app θα ειδοποιεί το κατάστημα όταν ο πελάτης βρίσκεται στην περιοχή, επιτρέποντας την ταχύτερη διανομή του φαρμάκου και καμία απώλεια χρόνου στο ταμείο.

Τελικά, ο συνδυασμός των βασισμένων στο cloud POS, των mobile πληρωμών και του geo-location έχουν τη δύναμη να δημιουργήσουν μια πραγματικά απρόσκοπτη εμπειρία αγορών για τους πελάτες, στη νέα εποχή των POS συστημάτων.

Related Posts